Slovenskí vedci objavili v Nórsku prírodné diamanty

TASR, 5. augusta 2013 21:14

Bratislava 5. augusta (TASR) - Slovenským vedcom z Geologického ústavu SAV sa v nórskej oblasti Tromsö za polárnym kruhom podarilo objaviť prírodné diamanty. Vedci ich našli v horninách vyzdvihnutých na zemský povrch z hĺbok viac ako 100 kilometrov. TASR o tom informovala Michaela Španková zo Slovenskej akadémie vied (SAV).

Nález diamantov sa uskutočnil v rámci projektu, ktorý sa robí v Geologickom ústave SAV. Na čele tímu je Marian Janák, ktorý sa už niekoľko rokov venuje problematike metamorfózy zemskej kôry v extrémne vysokotlakových podmienkach počas kolízie a subdukcie (podsúvania) litosférických dosiek. Janák stojí nielen za objavom vysokotlakových reliktov zemskej kôry v Škandinávii, ale aj v oblasti slovinských Álp, bulharských Rodopov a slovenských Karpát.

Premena hornín pri tlaku presahujúcom 3 GPa sa nazýva ultravysokotlaková metamorfóza. Počas nej vznikajú viaceré nové minerálne fázy, z ktorých najtypickejšími sú koezit a diamant. Práve diamant púta najväčšiu pozornosť geológov, ale tiež verejnosti.

Úlohou geológie je podľa Špankovej nielen identifikovať vysokotlakové minerály, ale aj stanoviť teplotno-tlakové podmienky a reakčný mechanizmus ich vzniku. Zároveň je dôležité objasniť tektonické procesy a príčiny ponorenia sa ultravysokotlakových hornín do veľkých hĺbok a ich exhumácie (vynorenia) na zemský povrch. Každý nález diamantov vo svete preto budí pozornosť. Tak je to aj v prípade diamantov v oblasti Tromsö.

Objav diamantov v Nórsku zaradil Geologický ústav SAV medzi niekoľko špičkových pracovísk vo svete, ktoré sa takémuto výskumu venujú.

Téma TASR