Ako piataci písali príbehy - ako sa z čitateľov stali autori

PaedDr.Jaroslava Koníčková, 18. januára 2013 9:12

Ako učiť deti milovať literatúru? Zmeňte ich pozíciu. Urobte z čitateľov autorov textov.

Liptovská Osada 18. januára (TASR) - Žiaci vo veku 10 – 12 rokov patria medzi najaktívnejších žiakov na školách. Preto je veľmi dobré využiť toto ich nadšenie na zrealizovanie čo najväčšieho množstva tvorivých aktivít. V súčasnosti si môžeme vyberať z bohatej zásobárne nápadov, záleží len na učiteľovi, aby odhadol záujmy svojich žiakov a vymyslel pre nich to, čo ich nadchne.
Foto: Jaroslava Koníčková

Aktivita, ktorú dnes spomeniem vo svojom príspevku, je spojená s bohatou detskou fantáziou, túžbou vymýšľať si, zaznamenávať predstavy a túžby. Nie je to nič zložité ani výnimočné. Je to písanie, ktoré je pre deti v spomínanom veku celkom príťažlivé, ak sú správne pre túto činnosť motivované. Okrem písania denníkov, príspevkov do školského časopisu, rôznych literárnych súťaží, sa ako dobrý motivačný faktor javí aj písanie príbehov, z ktorých si žiaci jednej triedy môžu vytvoriť svoju vlastnú knihu (zbierku, zborník). Dôležité je žiakom stanoviť časový limit a tému, na ktorú vymýšľajú príbehy. V dnešnej dobe, keď už skoro všetci majú doma počítač, je dobré, keď aj žiaci v mladšom veku príbehy napíšu na počítači a pošlú vyučujúcemu mailom. Ten príbehy zhromažďuje a po uplynutí stanoveného času, najprv zorganizuje autorské čítanie a potom jednotlivé príbehy zviaže do spoločnej „knižky“, ktorú prefotí pre každého žiaka triedy. Zo spoločného dielka majú väčšinou všetci zúčastnení veľkú radosť, lebo je to krásny darček nielen pre nich, ale aj pre ich rodičov. Zo skúseností viem, že takéto zborníčky majú pre žiakov veľkú cenu hlavne po uplynutí viacerých rokov, keď sa ako dospelí vracajú k svojej práci. Vtedy je radosť ešte niekoľkokrát väčšia.
Takže, držím vám palce, aby sa vám podarilo deti pre túto činnosť nadchnúť. Vďaka nej neprežijú len veľa zábavy, radosti, ale si aj nenásilnou formou zopakujú pravopis, sformujú si predstavivosť, rozšíria slovnú zásobu a v neposlednom rade získajú aj pozitívny vzťah k literatúre.

PaedDr. Jaroslava Koníčková, ZŠ s MŠ Liptovská Osada

PaedDr.Jaroslava Koníčková (Základná škola s materskou školou Liptovská Osada)

Som učiteľka. Okrem učenia rada píšem, vymýšľam rôzne učebné pomôcky (návrhy vyučovacích hodín, pracovné listy, prezentácie) a spolu so žiakmi sa venujeme tvorbe kultúrnych programov, recitácii a pod. Viac na: www.slovenskyjazyk.com

Téma TASR