Palínski žiaci sa venovali regionálnym potravinám

Mgr. Radoslav Sunitra, 16. apríla 2018 14:26, aktualizované 17. apríla 8:26

Žiaci I. stupňa sa rozprávali o tom, ako sa pestuje zelenina a ovocie, ale aj o ich význame v našom jedálničku.

Palín 16. apríla (SkolskyServis.sk) - Žiaci zo Základnej školy s materskou školou Štefana Ďurovčíka v Palíne sa 27. – 28. marca prostredníctvom Blokovej výučby, ktorá bola zrealizovaná aj vďaka projektu „Pomáhame vyrásť“ a podpore dm drogerie markt, s.r.o., venovali regionálnym potravinám, predchádzaniu vzniku odpadu, spracovaniu bioodpadu, ale aj tomu, aká je dôležitá podpora domácich farmárov. Cieľom tejto výučby bolo znížiť ekologickú stopu v jednotlivých témach programu Zelená škola nielen v základnej škole, ale aj v domácnostiach jednotlivých žiakov.

Palínski žiaci sa venovali regionálnym potravinám Foto: Matúš Janek


Prostredníctvom výučbových programov o.z. EVIANA sa žiaci dozvedeli veľa zaujímavých vecí o vermikompostovaní, ale aj o mnohorakosti semien rastlín. Sami si potom vyrobili vermikomposter s podstielkou a umiestnili doň kalifornské dážďovky, ktorých úlohou bude premeniť školský bioodpad na kvalitné hnojivo.
Žiaci I. stupňa sa rozprávali o tom, ako sa pestuje zelenina a ovocie, ale aj o ich význame v našom jedálničku. Zhodli sa na tom, že doma vypestovaná zelenina, respektíve ovocie je zdravšie a chutnejšie ako to, ktoré si kúpime v obchode. Následne si žiaci vyrobili vlastné pexeso o ovocí a zelenine, mladší žiaci si jednotlivé druhy ovocia a zeleniny vytvarovali z plastelíny. Tretiaci si dokonca vyrobili vlastný kalendár sezónnych plodín.
Žiaci II. stupňa sa popasovali s úlohou, odkiaľ sa k nám dováža v tomto čase zelenina a ovocie. Zistili, že paradajky, uhorky, paprika alebo jahody prejdú až niekoľko tisíc kilometrov, kým sa dostanú na náš stôl, čo zaťažuje životné prostredie. Šiestaci sa rozprávali o chove sliepok a značkách, ktoré sa nachádzajú na vajíčkach. Žiaci siedmeho ročníka sa zamerali na regionálne potraviny používané v školskej jedálni. Pripravili otázky pre vedúcu školskej jedálne a dozvedeli sa, že často je zelenina zo zahraničia lacnejšia, ale i to, že v priebehu jedného týždňa spotrebujeme v škole 150 kg zemiakov, no i to, že aspoň väčšina ovocia – jablká a hrušky – pochádzajú od slovenských farmárov. Ôsmaci a deviataci sa zamerali na zloženie sušienok a obľúbených sladkostí. Porovnali obsah cukru, ale i tukov v jednotlivých pochutinách a vytvorili návrh vlastného obalu na sušienky.

Počas druhého sa všetci žiaci aktívne zapojili do tvorby zdravých nátierok, zeleninových a ovocných šalátov, zeleninových muffinov alebo jedlých obrazov z ovocia a zeleniny. Všetky svoje výtvory neskôr prezentovali v telocvični. No nezostalo len pri obdivovaní a pastva pre oči sa stala hlavne pastvou pre detské brušká. A veru nevyšiel nazmar ani jeden kúsok zeleniny či ovocia. Žiaci si výborne pochutili aj na mrkvovej a špenátovej nátierke.

Záver druhého dňa patril súťaži Milujeme regionálne potraviny, v ktorej si svoje vedomosti i zručnosti mohli vyskúšať zástupcovia všetkých tried II. stupňa. Ostatní žiaci ich povzbudzovali.
Bloková výučba mala obrovský úspech, no hlavne prinútila žiakov zamyslieť sa nad tým, že regionálne potraviny sú naozaj zdravšie, chutnejšie a nezaťažujú naše životné prostredie. Je veľmi dôležité podporovať regionálnych pestovateľov a chovateľov, pretože plody ich práce sú zárukou kvality, no zároveň dávajú nádej, že ich práca má zmysel.




Mgr. Radoslav Sunitra, Základná škola s materskou školou Štefana Ďurovčíka, Palín 104




Téma TASR