Keď pri čítaní žiaci musia premýšľať

PaedDr.Jaroslava Koníčková, 13. februára 2013 14:24

Metóda, ktorá žiakom pomáha zahĺbiť sa do textu.

Liptovská Osada 13. februára (TASR) - Určite to poznáte. Práve čítate so žiakmi novú ukážku z učebnice a polovica triedy sa nudí, sníva, zabáva alebo jednoducho sa nemôže vôbec sústrediť. Viete si dobre predstaviť, čo všetky víri v hlavách našich teenegerov. Ešte šťastie, že nevidíme zhmotnené priamo pred nami všetky tie myšlienky, sny, predstavy, túžby... Preto my – učitelia, musíme byť dobrí výmyselníci a musíme si na každú hodinu pripraviť niečo, čím žiakov prekvapíme, zaskočíme, jedným slovom prinútime myslieť. Jednou z takých aktivít je aj metóda podvojný denník.
Foto: Jaroslava Koníčková

K práci s metódou podvojný denník nepotrebujeme žiadne špeciálne pomôcky. Stačí čistá strana v zošite, ktorú rozdelíme súvislou čiarou. Učiteľ vyzve žiakov, aby na ľavú stranu vypísali z textu úryvok, zaujímavé vety, obrazy, ktoré na nich silne zapôsobili. Napríklad im pripomenuli nejaký zážitok z vlastného života, niečo, s čím nesúhlasia alebo sa im to zdalo záhadné. Vpravo si zapíšu svoj komentár k vetám, ktoré si vypísali. Zo začiatku im môžu pomôcť tieto otázky: Prečo som si zaznamenal(a) práve túto vetu? Čo mi veta pripomenula? Aké pochybnosti (otázky) vo mne vety vyvolali? Vhodné je, keď si žiaci dokážu vypísať z textu aspoň tri vety, ktoré neskôr čítajú v triede a vyjadrujú sa k ich názorom aj iní žiaci.

V diskusii učiteľ pomáha žiakom doplňujúcimi otázkami. Motivačne pôsobí aj to, keď si aj učiteľ vypíše vety a komentuje ich. V závere diskusie zhrnieme zistenia a nezabúdame na spätnú väzbu, pri ktorej nám môžu pomôcť tieto otázky: Bolo pre teba ťažké vyhľadať pasáž v texte, ktorú si vypísal(a)? Zaujal ťa tento úryvok? Čo by si najradšej povedal(a) spolužiakom v súvislosti s prečítaným textom? Ktorý komentár spolužiakov ťa zaujal?
Metóda podvojný denník je jednou z tých, pri ktorej musia naši žiaci skutočne premýšľať a čo je tiež dôležité, dávame im priestor na prezentáciu vlastných názorov, komunikáciu, komparáciu a tvorivosť.

PaedDr. Jaroslava Koníčková



PaedDr.Jaroslava Koníčková (Základná škola s materskou školou Liptovská Osada)

Som učiteľka. Okrem učenia rada píšem, vymýšľam rôzne učebné pomôcky (návrhy vyučovacích hodín, pracovné listy, prezentácie) a spolu so žiakmi sa venujeme tvorbe kultúrnych programov, recitácii a pod. Viac na: www.slovenskyjazyk.com

Téma TASR