O možno nezákonnom zákone

Anna Horňáková, 7. mája 2013 13:47

Na gymnáziá sa podľa novely od septembra 2014 dostanú len žiaci, ktorí nebudú mať na posledných troch vysvedčeniach zo základnej školy priemer známok horší ako 2,0.

Ilustračné foto Foto: Pavel Neubauer/TASR
Prešov 7. mája (SkolskyServis.sk) - V posledných mesiacoch často spomínaný, kritikmi zatracovaný, pedagógmi vo veľkej miere pozitívne prijatý zákon z dielne ministra školstva Dušana Čaploviča z leta 2012 sa budúci rok prvýkrát dostane do praxe. Prijímacie skúšky na stredné školy preveria správnosť rozhodnutí, ktoré majú podľa kompetentných zlepšiť kvalitu absolventov a vytvoriť štandardy pre rôzne typy škôl. Na gymnáziá sa podľa novely od septembra 2014 dostanú len žiaci, ktorí nebudú mať na posledných troch vysvedčeniach zo základnej školy priemer známok horší ako 2,0. Pri stredných odborných školách s maturitou tento priemer nemôže presiahnuť 2,75.

Zmätok a napätie prichádza zvnútra parlamentu, kde sa opiziční poslanci postavili proti tomuto zákonu a vyhlásili, že je v rozpore s právom na vzdelanie a zákazom diskriminácie. 25. apríla podali podnet na Ústavný súd SR.
Z pohľadu študentky, ktorá zmaturovala na gymnázium, si dovolím povedať, že žiak, ktorý nezvládne učivo základnej školy s lepším priemerom ako 2,0 nemá dôvod pokračovať na gymnáziu. Už len z priemeru môžeme usúdiť, že ho štúdium nezaujíma, nenapĺňa a gymnázium je škola, ktorá základné, všeobecné učivo rozširuje a zvyšuje jeho kvantitu.

Opizičný poslanci si zákon vysvetlili po svojom: „Týmto zákonom sa Slovensko stalo svetovým unikátom, v ktorom priemer známok na jednom jedinom polročnom vysvedčení znamená celoživotný zákaz prijatia na stredoškolské štúdium s maturitou, teda aj zákaz vysokoškolského štúdia či práce v štátnej službe,“.

Reálne, žiak obchodnej akadémie, hotelovej akadémie, strednej odbornej školy alebo akejkoľvek súkromnej školy má rovnaké šance a práva pre štúdium na VŠ alebo pracovného uplatnenia ako gymnazista. Samotný priemer v tom nehrá veľkú úlohu. Každý mladý človek si s pomocou rodičov musí reálne zhodnotiť čo chce a na čo má.
Ani pri pracovnom pohovore, ani na prijímačkách za nás nerozhoduje kde sme zmaturovali, ale to, aká sme osobnosť, čo sme dokázali a aké máme ambície do budúcnosti.

Anna Horňáková, Prešovská univerzita Prešov

Ťaháky zo slovenčiny


Téma TASR