Strojári z TUKE vyrobili prvé slovenské auto na stlačený vzduch

TASR, 10. mája 2018 8:02

Ide vyslovene o študentský projekt, čiže celú konštrukciu, elektronický systém, riadiaci systém navrhli študent.

Košice 10. mája (TASR) – Prvý slovenský automobil jazdiaci na stlačený vzduch vyrobili študenti na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach (SjF TUKE). Projekt vývoja na katedrách mechatroniky a robotiky trval počas prebiehajúceho akademického roka a dokončili ho v uplynulých dňoch. Unikátne vozidlo má trojkolesový podvozok a je poháňané pneumatickým trojvalcovým motorom s objemom 1885 centimetrov kubických. Emisie z takéhoto pneumobilu sú prakticky nulové a neznečisťujú životné prostredie.

Tím konštruktérov sa s autom tento týždeň zúčastní na svetovej súťaži vozidiel Pneumobil 2018 v maďarskom Egeri. "Je to prvé slovenské súťažné vozidlo v kategórii pneumatických vozidiel. Ide vyslovene o študentský projekt, čiže celú konštrukciu, elektronický systém, riadiaci systém navrhli študenti, samozrejme, pod vedením pedagógov," uviedol v stredu pre TASR docent Ivan Virgala z katedry mechatroniky SjF TUKE.

Na snímke prvý automobil s pneumatickým motorom na Slovensku, poháňaný stlačeným vzduchom. Automobil má trojkolesový podvozok a je poháňaný pneumatickým trojvalcovým motorom s objemom 1885 cm3. Ako médium je použitý stlačený vzduch. Emisie z takéhoto automobilu sú prakticky nulové a neznečisťuje vôbec životné prostredie. Košice, 9. mája 2018. FOTO TASR – František Iván Foto: TASR


Maximálna rýchlosť auta je podľa jeho slov 35-40 kilometrov za hodinuh, predpokladaný dojazd dva až tri kilometre. Ako zdroj energie je využívaná energia tlaku vzduchu s hodnotou 20 MPa v tlakovej nádobe s objemom 10 litrov. Pneumatický motor je tvorený z troch hviezdicovo usporiadaných pneumatických valcov, ktoré sú postupné aktivované a pomocou kľukového prevodu dochádza k transformácií lineárneho pohybu piestov na rotačný pohyb výstupného hriadeľa motora.

"Cieľom bolo navrhnúť to celé tak, aby to bolo efektívne - keďže máme len určitý objem vzduchu, aby sme došli čo najďalej a mali čo najväčšiu rýchlosť. Museli sme tak nastaviť aj hmotnosť celého vozidla, aby boli čo najmenšie odpory, či zosynchronizovať celý pohyb valcov," priblížil Virgala.

Auto má dĺžku zhruba 2,4 metra a šírku 1,5 metra, celková hmotnosť je približne 150 kilogramov. Pneumatické prvky pre súťažné tímy dodáva spoločnosť Aventics, ktorá je hlavným organizátorom súťaže. V pravidlách sú definované rozmerové obmedzenia, bezpečnostné predpisy, ako aj obmedzenia rozsahu použitých prvkov. Bolo teda len na šikovnosti a inovatívnosti tímov, ako sa popasovali s návrhom konštrukcie a samotnou realizáciou.

V poradí 11. ročník súťaže vozidiel poháňaných stlačeným vzduchom sa koná od štvrtka do soboty (10.-12.5.) v Egeri, prihlásiť sa do nej mohli študentské tímy z celého sveta. Hodnotí sa inovatívnosť projektu, maximálny dojazd, maximálna rýchlosť a zrýchlenie vozidla, ale aj zručnosť jazdcov súťažného tímu v pretekoch. Tím zo SF TUKE bude za Slovensko prvým, ktorý sa jej zúčastní.

Nevýhodou vozidiel na stlačený vzduch je podľa Virgalu obmedzený dojazd a rýchlosť či priestorové obmedzenia. Na druhej strane výhodou je, že ekologického paliva – vzduchu je všade dosť zadarmo.


Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac