5. pretek Karpatského autokrosového pohára má už svojich víťazov

Bc. Radovan Butaš, 26. augusta 2014 8:30

Silový krosový pretek na regionálnej hlinito-piesočnej trati Sekule-Mláky sledovali diváci z blízkeho i vzdialenejšieho okolia. Jediná žena na trati získala tretiu priečku v junior kategórii.

Sekule 26. augusta (SkolskyServis.sk) - Piata súťaž v priebežnom poradí Karpatského autokrosového pohára už má svojich víťažov aj porazených. Na Záhoráckej hobby trati Sekule-Mláky si zmerali sily Slovenské autokrosové tímy. Piaty pretek pohára sa mal pôvodne konať v Trenčíne, v plánovanom termíne sa neuskutočnil, organizátori ho presunuli na september.
Česi sa sobotňajšieho kola nezúčastnili. O priečky v poradí zabojovali Slovenské tímy: Trenčín – Očkov – Partizánske – Poriadie - Sekule – Gajary – Bratislava – Borský Mikuláš.
Foto: Radovan Butaš

Regionálna trať sa tento rok zaradila pod Karpatský autokrosový pohár

Pretekári môžu v miestnej hobby súťaži získať body v kategóriách 1.400 – 1.600 – 2.000 ccm - „až donekonečna“, upresňuje Jozef Libuša, riaditeľ a zároveň aj priamy účastník turnaja. V tomto kole sa mu na domácej dráhe podarilo vybojovať prvé miesto v kategórii do 1600 ccm. V zákrutách sa dalo doslova zahrabať a pri ostrých štartoch sa o pár metrov dozadu posúvala štartovacia čiara. Kvalifikácia bola dravá a dráha už bola celkom rozrytá. Raketový štart Luboša Nagyho na jeho Škode 120 ale i tak ukázal, kto je v šprinte najlepší.
Foto: Radovan Butaš

V budúcom roku sa miestny autokrosový klub rozhodol kategórie preteku rozšíriť o variáciu bugín

Pravidlá nie sú prísne, tak ako napríklad na národnom pohári, no základné platia pre každého. Preto kombinézu, prilbu, rukavice, športovú sedačku a štvorbodové bezpečnostné pásy spolu s vnútornou vystuženou konštrukciou vozidla musia mať všetky tímy. Na rovinkách, sa tu dá rozbehnúť až na stovku, v zákrutách je to pomalšie a auto sa dá aj prevrátiť, vysvetľuje Jozef Libuša. Jeho prvé auto, biela Suzuki vážila 480 kíl, aj preto sa mu na konci 90. rokov v miestnej súťaži darilo lepšie oproti jeho vtedajším súperom, ktorí v tých časoch prihlasovali do súťaže svoje Škodovky, Žiguli a Wartburgy. Dnes súťaží na Honde Coupe za AMK Sekule. Dodáva, že záujem o účasť v preteku je vždy. U nás má každý šancu vyhrať.“ Svoje automobilové zručnosti aj taktiku si sem prichádzajú preverovať profesionáli, aj juniori. Získané body sa im započítavajú do Karpatského autokrosového pohára.

Karpatský autokrosový pohár. Foto: Radovan Butaš

Sekulská trať je hlinito-piesková, v Českom Přerove je trať upravená valcovaním

Vladimír Pražienka opisuje podmienky na jednej z Českých tratí: Keď je Přerovská trať už ujazdená, v zákrutách pneumatiky až pištia. Druhá trať je u Příbic, jazdí sa v opačnom smere, je to jediná trať seriálu, kde sa štartuje doprava.“ Tohtoročný pretek sa vydaril, povrch trate vylepšili dažde v uplynulých dňoch, preto v sobotu požiarnici nemuseli úseky polievať. Počas letných horúčav, najmä v čase, keď je terén vyschnutý, býva veľmi prašno, čo zhoršuje celkovú atmosféru podujatia.

Prvé a tretie miesto junior kategórie v kubatúre do 1600 ccm, dve víťazné - prvú a tretiu priečku si vybojovali súrodenci Andrej a Jana Turanskí z Partizánskeho na autách Alfa Romeo. Druhé miesto získal na upravenom Daewoo Tico Adrián Zavadinka z Poriadia. V kategórii do 1400 ccm prvé miesto so svojou Škodou Felícia obsadil Ján Rehuš, za ním sa umiestnil na Mazde 323 Dušan Klas a tretí skončil na Suzuki Swift Štefan Malinovský. V kategórii do 1600 ccm prvé miesto získal miestny pretekár Jozef Libuša s Hondou Coupe, druhé miesto vybojoval Dominik Malec na Honde Civic a tretí bol Jozef Čech s Toyotou Corola. V kategórii do 2000 ccm pretek dokončili dvaja jazdci. Prvé miesto obsadil Štefan Jankovič s Mitsubishi Colt a druhé zvýšilo na Radovana Adamíka a jeho Hondu CRX.

V kategórii 4x4, Open súťažili dvaja jazdci. Michal Jánoš sa uchádzal o prvé miesto, ale to mu uniklo pre technickú poruchu. Jeho oslabená Audi S2 sa nedokázala vyrovnať Audi 80 Radovana Knotka, ktorý s prehľadom dokončil pretek.
Záujem o účasť na rallye je každý rok. Autá súťažiacich musia mať najmä upravený podvozok, motor, prevodovku a dobré brzdy. Predsa len, je to závod, v ktorom sa súťaží o body na postup.

Foto: Radovan Butaš

Jana Turanská, jediná žena preteku obsadila 3. miesto v Junior kategórii do 1600 ccm. Pretekárske auto jej kúpil otec. Súťaží spolu s bratom už druhý rok. Jej najväčším úspechom je tretie mesto v Karpatskom pohári. Chodieva trénovať do Oslian aj Gajár. Na trati sa mi jazdilo dobre, boli tu síce jamy. Najťažšia pre mňa bola zákruta číslo päť, kde ma úplne zahrabalo. Svoje auto som sa snažila šetriť, lebo občas zostanú po závode na aute škody, ktoré je treba opraviť. S týmto mi pomáha otec aj brat a tímoví mechanici. Mala som už aj haváriu na zablatenej trati. Vtedy mi vošlo auto do cesty a nastal náraz. S rozbitým autom sa ťažko súťaží.“ Dnes svoje auto šetrila, aby mohla v ďalších pretekoch nazbierať dostatok bodov do Karpatského autokrosového pohára.

Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac