Diagnóza: Promotér/ka

Školský servis, 2. novembra 2012 11:45

Ak sa aj vám, rovnako ako nám, naskytne podobná pracovná ponuka, musíte si už sami položiť na misku váh na jednu stranu peniaze a lož a na druhú stranu čisté svedomie a dobrý spánok

Košice 2. novembra (TASR) - Čo dokáže samotná komunikácia ľuďom povedať? Mnohí toto slovo ponímajú inak, veď koľko ľudí, toľko chutí. Občas sa však slovo stane nepochopeným, nehovoriac o samotnom význame a jeho uplatnení v praxi.

Určite už aj vás oslovili na ulici alebo v nákupnom centre neznámi ľudia. Nechceli však vedieť koľko je hodín, ani to, ako sa dostanú na nejakú ulicu. Ponúkli vám výrobky neznámej kvality za stále klesajúcu cenu. Výrobok totiž stráca na cene v priamej úmere s vaším klesajúcim záujmom kúpiť ho. Takže sa z pôvodnej hodnoty 80 eur v konečnom dôsledku môžeme dopracovať až k 10 eurám za kus. No neoplatí sa to? Na prvý pohľad sa ale všetko môže zdať inak.

Čo sa skrýva za klesaním ceny, a vôbec, za touto akciu určenou presne pre vás, pre váš sympatický úsmev?

Túto tematiku sme sa rozhodli rozobrať viac, kvôli vlastnej nepríjemnej skúsenosti, kedy sme sa aj my stali obeťami týchto pofidérnych marketingových ťahov. Do tejto šlamastiky sa dostanete veľmi rýchlo. Najprv zareagujete na lákavú ponuku práce promotéra/ky za celkom slušný plat tri eurá za hodinu práce. So strachom v očiach a životopisom v ruke prídete na pohovor, ktorý prebehne nečakane hladko, keďže, samozrejme, zanecháte dobrý prvý dojem. Automaticky vás posunú do ďalšieho kola výberového konania a bum! Tu už prichádza spomínaná realita.

Začiatky sú spojené s milými úsmevmi nových kolegov a názornými ukážkami, ako výrobok dokonale predať.

Po tejto ukážke sa zdanlivo nepotrebný výrobok začne javiť ako skvelá akcia, ktorú nemožno premeškať. Komunikácia je v tomto prípade nevyhnutná. Promotér/ka „komunikuje“ a vychrlí na nevinného človeka naučený text. Ak ste si doteraz mysleli, že komunikácia spočíva v dialógu, chyba! Predávajúci sa vyznačuje jasným monológom zameraným na ponúkaný tovar. Ten sa zíde, pravdaže, mužom i ženám, starým i mladým, študentom i pracujúcim... Našli ste sa v tom? A jedna sada vám nestačí? Nevadí! Správny promotér/ka má vždy v kabele niekoľko ďalších sád pre vašu potrebu.

Prezradíme vám tajné prísady „úspešného“ marketingu

1. Vyhliadnuť si správnu „obeť“ s plnou peňaženkou.
2. Klásť tie správne otázky o tom, či neznámy výrobok poznáte, prípadne či ste ho nezahliadli v reklame.
3. Veľa komplimentov – záruka úspechu.
4. Neprezradiť skutočnú dĺžku trvania rozhovoru.
5. Dať vyskúšať a následne „darovať“ výrobok, priamo do rúk zákazníka.
6. Zagratulovať k šťastnému dňu a k správnej odpovedi na banálnu otázku.
7. Nenechať zákazníka utiecť za žiadnu cenu.A v tomto prípade sa práve dostávame k už vyššie spomínanému znižovaniu ceny tovaru.

Odrazu už kvalitný výrobok nemá počiatočnú hodnotu

Vidina ušetrenia až 200 eur vyvolá u potenciálneho kupujúceho zvýšenú pozornosť, a tak začne uvažovať, že výrobok sa mu ozaj zíde. Rozprávka má zdanlivo šťastný koniec. Zákazník i promotér/ka sú šťastní. Ale na ako dlho? Ak sa aj vám, rovnako ako nám, naskytne podobná pracovná ponuka, musíte si už sami položiť na misku váh, na jednu stranu peniaze a lož a na druhú stranu čisté svedomie a dobrý spánok.

Simona Lazorová a Romana Valenčáková, študentky Prešovskej univerzity v Prešove

Téma TASR