Ako zatočiť so stresom?

Frederika Petrovská, 25. apríla 2018 13:20

Stres je súčasťou našich životov, či sa nám to páči, alebo nie. Pozná to každý. Priveľa skúšok, práca navyše, rodinné problémy. Záleží však len od nás, ako sa proti nemu postavíme.

Bratislava 25. apríla (SkolskyServis.sk) - Stres je obranná reakcia nášho organizmu, ktorú môžeme pozorovať vďaka chemickým, alebo fyziologickým prejavom tela. Ide o psychický stav človeka, ktorý sa nachádza v situácii, ktorá ho ohrozuje, alebo očakáva ohrozenie. Situáciu osoba vníma negatívne, lebo nevie, či jeho obranná reakcia bude dostatočne silná voči nepriaznivým vplyvom. Každý človek vníma stres individuálne a každého niečo iné stresuje. Stres sa spája u viacerých osôb, so školou, zamestnaním, rodinou, novým prostredím a situáciami.



Stres sa rozdeľuje na tri základné skupiny.

Pozitívny stres, ktorý pociťujeme pri kladnej emocionálne udalosti a môže spôsobiť lepší výkon, chvenie, veľký nával šťastia.
S negatívny stresom sa stretávame pri nepriaznivých udalostiach a môže viesť k únave, zmene nálad, plaču a v niektorých prípadoch k mdlobám, alebo závratom.
Špecifický stres sa viaže najmä na adrenalínové športy, kedy telo prijme veľký nával energie a po ňom prichádza uvoľnenie.

Negatívny stres najviac zasahuje do našich životov a do veľkej časti ich aj ovplyvňuje. Medzi najväčšie stresové situácie patrí smrť niekoho blízkeho, rozvod, väzenie, strata zamestnania, choroba, ale aj udalosti ako svadba, alebo tehotenstvo. Je na každom z nás, ako sa so stresovými situáciami popasujeme. Stres sa pre mnohých z nás nemusí javiť ako niečo zlé, jednoducho to berieme ako súčasť života. Pre iných však stres, zažitie stresovej situácie, môže viesť k depresiám, úzkosti, smútku a v najhoršom prípade k samovražde. Lenže ako sa vyrovnať so stresom? Prinášame pár rád.

Začnite meditovať. Ide o techniku, pri ktorej sa človek snaží porozumieť svojim pocitom, kontrolovať myšlienky, spoznávať seba samého. Vezmite si deku, pohodlne sa oblečte a vybehnite do prírody. Skúste „vypnúť“ mozog, nasávajte energiu, zhlboka dýchajte.

Kúpte si psa. Nie nadarmo sa hovorí, že pes je najlepší priateľ človeka. Psi dokážu vycítiť smútok človeka, preto sa sami od seba pokúšajú pritúliť, aby ich rozveselili. Keď pes uvidí svojho pána, jeho mozog vylučuje hormón oxytocín, čo je rovnaký hormón, ktorý vylučuje človek, keď je zamilovaný. Ak ste v situácii, že psíka si nemôžete kúpiť, choďte do útulku a vyvenčite nejakého. Vaše telo a myseľ si oddýchne od problémov a načerpáte novú energiu vďaka štvornohému priateľovi.

Choďte do lesa. V Japonsku predpisujú doktori ľuďom, ktorí trpia depresiou a nervozitou, tzv. „Lesnú terapiu“. Vôňa stromov stimuluje aktivitu NK buniek, ktoré posilňujú váš imunitný systém a zvýši sa odolnosť organizmu voči stresu.

Rozprávajte. Niektorým ľuďom stačí na prekonanie stresu, ľudský kontakt. Zavolajte priateľovi, priateľke, rodine a rozprávajte sa o tom, čo vás trápi. Ak zdieľate svoje problémy a strach s inou osobou, pomáha to zmierniť stres. Je podstatné, aby osoba, s ktorou hovoríte, vám bola blízka, pomohla vám a nespôsobovala stres.

Vezmite si voľno. V mnohých prípadoch, ako bojovať proti stresu, pomáha dovolenka. Vezmite si voľno na pár dní a odíďte na hory, alebo k moru. Zmeníte prostredie a myseľ sa vám uvoľní, lebo bude vnímať len prostredie a situácie, pri ktorých si oddýchnete a urobia vás šťastným. Vyrazte na miesta, kde ste vždy túžili ísť, spoznávajte nové miesta, ľudí, robte veci, pri ktorých nepociťujete strach a úzkosť. V tom prípade, to bude mať opačný efekt.

Duševné zdravie je pre človeka veľmi dôležité. Ovplyvňuje našu osobnosť, reakcie, sny a túžby. Pokiaľ sa rozhodneme bojovať so stresom, bude to mať priaznivý účinok na náš život. Nájdite si čas na aktivity, ktoré máte rád, na ľudí, ktorí vás robia šťastnými. Život je len jeden a prináša mnoho udalostí Pozitívnych, aj negatívnych a je len na nás, ako sa s nimi popasujeme. Je len na nás ako si ho zariadime. Tešme sa z maličkostí a z každej sekundy s tými, ktorých milujeme. Veď život je krásny, tak ho neprežívajme. Žime!

Frederika Petrovská (Univerzita Komenského)

Verím v karmu. Milujem zvieratá, priateľov a dobré jedlo.

Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac