AS UK sa ohradzuje k obmedzovaniu akademickej samosprávy

TASR, 7. júna 2018 14:47

Akademický senát (AS) Univerzity Komenského (UK) v Bratislave nesúhlasí s manažérskymi modelmi riadenia, zásahmi štátu či iných podnikateľských skupín do fungovania vysokých škôl.

Na snímke rektor Univerzity Komenského Karol Mičieta. Foto: TASR/Jakub Kotian


Bratislava 7. júna (TASR) – Preto sa ostro ohradzuje proti akýmkoľvek legislatívnym či iným aktivitám znamenajúcim zrušenie či obmedzenie súčasných kompetencií akademickej samosprávy v SR, ktorá je podľa nich dôležitým pilierom demokracie. Uviedli to jeho členovia na stredajšom mimoriadnom zasadnutí senátu.

Prorektor UK Marek Števček pre TASR uviedol, že AS a vedenie UK vytvorilo návrh spoločného vyhlásenia k aktivitám smerujúcim k obmedzovaniu akademickej samosprávy. Vo vyhlásení sa uvádza, že "verejné autority ako napríklad Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) v dokumente Koncept reformy terciárneho vzdelávania na Slovensku z pohľadu RÚZ neskrývane propagujú také legislatívne úpravy v tejto oblasti, ktoré by znamenali kritické ohrozenie súčasného nastavenia pôsobnosti akademických samosprávnych orgánov".

AS zároveň protestuje proti takým interpretáciám, podľa ktorých sú akademické senáty neefektívnymi nástrojmi akademickej samosprávy a brzdou pokroku. "Považujeme tieto vyjadrenia len za hľadanie zdôvodnenia pre snahy obmedziť úlohy a funkcie akademickej samosprávy a nahradiť ich inými, tzv. manažérskymi modelmi riadenia, v ktorých poslanie samosprávneho spravovania vecí verejných bude nahradené viac či menej zásadnými zásahmi štátu či podnikateľských skupín do fungovania vysokých škôl," uvádza sa vo vyhlásení.

"Už od začiatku tohto kalendárneho roku sme svedkami rôznych iniciatív zo strany ministerstva školstva, ale aj iných organizácií, ktoré smerujú k posilňovaniu tzv. manažérskeho spôsobu riadenia vysokých škôl, s ktorým AS UK nesúhlasí," povedal pre TASR predseda AS UK Daniel Ševčovič. Ako doplnil, chcú, aby bol zachovaný súčasný model akademickej samosprávy so všetkými kompetenciami a právomocami, ktoré majú. "Iba na základe celospoločenskej diskusie môžeme nájsť cestu vedúcu ku skvalitneniu fungovania vysokých škôl a k posilneniu úloh vysokého školstva v oblasti výchovy a vzdelávania nasledujúcich generácií," uvádza sa vo vyhlásení.

"Netvrdíme, že neexistujú žiadne problémy. Netvrdíme, že súčasný model je optimálny, ale tvrdíme to, že chceme diskutovať. Prosíme o to, aby nás z týchto diskusií nevynechávali," povedal Števček. Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová (nominantka SNS) v stredu po rokovaní vlády uviedla, že obavy AS UK sú neopodstatnené. "Nikto nemá v úmysle do novely zákona o vysokoškolskom vzdelávaní, ktorá je v parlamente v druhom čítaní, vstupovať a zavádzať tam rôzne elementy," povedala.

Rezort školstva ešte koncom mája avizoval, že zriadi expertnú skupinu pre terciárne vzdelávanie. Jej cieľom by malo byť vypracovanie ucelenej koncepcie reformy vysokoškolského vzdelávania. Podľa zamestnávateľov sa výrazný rozdiel medzi výstupmi vzdelávacieho systému a požiadavkami trhu práce v praxi prejavuje najmä v podobe už kritického nedostatku kvalifikovaných pracovníkov pre kľúčové odvetvia a zároveň má aj priamy vplyv na konkurencieschopnosť Slovenska. 





Téma TASR