Prečo učitelia dávajú päťky?

Mária Škultétyová, 4. apríla 2018 6:53

Osemdesiat percent učiteľov by som určite hodila do jednej triedy, lebo do vreca sa nevojdú, hovorí nahnevaná mamička.

Foto: Pixebay.com


Bánovce nad Bebravou 4. apríla (SkolskyServis.sk) - Keď učitelia počúvali slová vďaky, keď prijímali kvety od svojich žiakov, ja som dostala takýto mail:

„Dobrý deň, pani Majka, posielam Vám námet na článok Prečo učitelia dávajú päťky?.

Myslela som, že učitelia majú učiť, a nie trestať. Zdá sa mi to veľmi neprofesionálne od človeka, ktorý má vzdelanie, ako učiť, a on si takto odflákne svoju prácu. Vôbec nerieši, prečo žiak zlyhal, odrapoce naučené frázy, zvoní a ide na pár minút do inej triedy znechutiť opäť niekoho, kto niečo zabudol alebo nevie. Nie každý je génius. Učiteľ, ktorý zabudol, aké to je byť žiakom, že sa nepripravuje iba na jeden predmet, ale má toho oveľa viac. Sú to deti, ktoré sa učia niečo, čo nevedia a musia to pochopiť. Tak sa občas stane, že na niečo zabudnú. Tak ako všetci ľudia. Škoda, že žiaci nemôžu dávať známky a poznámky učiteľom. Kedysi bol v jednej banke prístroj, kde ste mohli vyjadriť spokojnosť so službami pracovníkov, a taký by sa asi zišiel aj v škole. Po každej hodine by žiaci anonymne ohodnotili prácu učiteľa. Možno by si potom uvedomili, že niekde robia chybu. Alebo ani nie.
Prečo ja musím doma vysvetľovať dcére, aby si z toho nič nerobila? Veď nemusí byť dokonalá a perfektná vo všetkom. Dôležité je, čomu rozumie, a nie, či vie odrecitovať učivo. Len mi je ľúto, že päťka za neprinesenú domácu úlohu a poznámka za zabudnuté CD, ktoré nikdy nepoužívali, jej pokazili deň.
Nehovorím, že všetci učitelia sú takí, mali sme aj šťastie na pani učiteľku - človeka. No osemdesiat percent učiteľov by som určite hodila do jednej triedy, lebo do vreca sa nevojdú.“

Ťažko sa mi písali tieto slová. Nepočúvajú sa dobre a posledná veta až zabolí. Aj keď osemdesiat percent sa mi zdá vysoké číslo a je vyslovené v hneve, je to názor rodiča, ktorý má so školou nejaké skúsenosti. Zveril nám dieťa, a my sme ho sklamali. A verte, že nie je jediný, kto tak hovorí.
Iste, máme dosť takých učiteľov, s ktorými žiaci i rodičia nie sú spokojní. Deti si zvyčajne obľúbia učiteľa, ktorý nie je príliš náročný. Prísni učitelia nebývajú obľúbení. Až život potom ukáže, ktorý z nich to s deťmi myslel dobre. Ale ospravedlňovať učiteľa, keď urobí chybu, to neobstojí. Ako hovorí mamička, má vzdelanie, ako učiť, mal by to teda vedieť. Dať pätorku za neprinesenú úlohu je neprofesionálne a nosenie pomôcky len „pre formu“ zbytočné.
No priznajme aj inú pravdu, mnohí žiaci dnes nepoznajú hranice, pokiaľ môžu. Učiteľ musí zvládať veľmi ťažké situácie. A je to opäť on, kto by mal mať „navrch“. Sama som štyridsať rokov stála za katedrou a tiež som nebola dokonalá.
Byť učiteľom je náročné, ale krásne. Keby som sa ešte raz mala rozhodnúť, nemenila by som. Lebo čo viac poteší človeka ako po rokoch vyslovené slová vďaky od bývalých žiakov. Trebárs aj tieto, čo mi pred pár dňami napísala Katka:

„Milá pani učiteľka Škultétyová!

K dnešnému sviatku Vám chcem popriať všetko len to najlepšie, i napriek tomu, že už do práce nemusíte chodiť, prosím Vás pekne, neprestaňte nás stále učiť a vychovávať Vašimi príspevkami a článkami! :-)
Ja mám na Vaše hodiny krásne spomienky a myslím, že svoju prácu ste robili najlepšie, ako ste vedeli, a dôkazom sú (možno nie práve ja), ale aj ostatní študenti, ktorých ste učili... kiežby bol každý učiteľ taký oddaný svojmu povolaniu tak, ako ste Vy!
Ďakujem za všetko, čo od Vás viem! :-)

Krásny deň prajem!

S pozdravom Katka Súkeníková (Vojteková)“


Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac