Ešte raz: Ako čítať opytovacie vety?

Mária Škultétyová, 21. mája 2018 12:14

Naša materinská reč je tajuplná, ale krásna.

Ťaháky zo slovenčiny Foto: TASR


Bánovce nad Bebravou 21. mája (SkolskyServis.sk) - Aj keď si myslíme, že ju poznáme, denne prináša otázky, na ktoré hľadáme odpovede. V súvislosti s odpoveďou na otázku môjho spolužiaka zo strednej, ktorý sa pýtal, ako sa čítajú vety s otáznikom, vyvstala z jeho strany ďalšia otázka.

Keďže Jozef žije už roky v Kanade a píše a vydáva pre tamojších Slovákov časopis, o slovenčinu sa stále zaujíma. Ako som povedala, na článok Ako čítať opytovacie vety? zareagoval ďalšou podnetnou otázkou. Nechcem, aby zostala nezodpovedaná, preto ju prinášam v plnom znení aj s mojou odpoveďou:

Jozef Starosta •
Redaktor, vydavateľ, Slovo z Britskej Kolumbie
Mám dojem, že existuje aj 3.prípad, kedy opytovacia veta má stúpavú melódiu napriek tomu, že začína opytovacím zámenom alebo zámennou príslovkou.
Príklad.
Jano sa pýta Joža:
"Koľko je hodín?" (klesavá melódia)
Jožo odpovedá:
"Koľko je hodín?" (stúpavá melódia)
"Nuž, pravdu povediac, neviem."

V bežnom rozhovore nerozmýšľame o stúpavej alebo klesavej melódii, avšak pri čítaní textu nahlas, ak sa nezamyslíme nad tým, čo čítame, nesprávne stúpanie melódie môže poslucháčom "trhať uši"

Vďaka, Mária.

Moja odpoveď:

Zdravím Ťa, Jozef, a ďakujem za čítanie a podnetné komentáre!

Tu je moje vysvetlenie:
Príklad, ktorý uvádzaš, naznačuje, že vo vete, v ktorej Jožo opakuje otázku, akoby bola nevypovedaná časť vety pred otázkou, napr.: Si zvedavý, koľko je hodín? Chceš vedieť, koľko je hodín? Pýtaš sa, koľko je hodín? V takom prípade už nie je na začiatku opytovacie zámeno alebo príslovka a veta má stúpavú melódiu. Je to niečo podobné ako v príkladoch, ktoré som uviedla v článku:

Viete, čo je empatia? (stúpavá melódia) Čo je empatia? (klesavá melódia)

Súvisiace články:

Ako čítať opytovacie vety?

Kedy píšeme otáznik v súvetí?

Téma TASR