Študenti SPŠ v Snine majú možnosť vycestovať na mobilitné stáže

TASR, 6. marca 2017 10:10, aktualizované 6. marca 12:00

Ide o dvojtýždňový pracovný pobyt v podnikoch, v ktorých získavajú odborné kompetencie.

Foto: TASR/Michaela Zdražilová



Snina 6. marca (TASR) – Študenti Strednej priemyselnej školy (SPŠ) v Snine majú možnosť vycestovať na mobilitné stáže. "Naši žiaci môžu ísť do Českej republiky, Veľkej Británie a Nemecka," uviedla pre TASR riaditeľka školy Alena Romanová. Ide o dvojtýždňový pracovný pobyt v podnikoch, v ktorých získavajú odborné kompetencie. Hradený je z financií EÚ.

Medzi ďalšie výhody školy patrí podľa riaditeľky priame prepojenie teórie s praxou, na ktoré upriamujú vo vyučovacom procese pozornosť. Spolupracujú s firmou, ktorá má sídlo priamo v škole, tiež so spoločnosťami v bližšom i širokom okolí. Študijné tematické plány škola dopĺňa tiež o to, čo firmy potrebujú, aby vychovávala odborne zdatných ľudí pripravených pre trh práce. "Myslíme si, že takáto spolupráca s firmami je nevyhnutná," doplnila.

Stredná priemyselná škola v Snine poskytuje už viac ako 55 rokov technické vzdelanie vo viacerých odboroch. Patrí medzi ne strojárstvo, elektrotechnika, technika a prevádzka dopravy, ale aj technické lýceum či odbor mechanik elektrotechnik.

V rámci zapojenia sa do mnohých projektov získala škola moderné prostriedky na výučbu. Študenti tak majú možnosť získať odborné vzdelanie a výstupy a sú pripravení po praktickej stránke natoľko, aby mohli byť zaradení priamo do pracovného procesu. "Máme víziu, aby každý študijný odbor získal nejaký nadštandard," uviedla riaditeľka na margo filozofie školy, ktorou je, že mať len maturitné vysvedčenie v súčasnosti nestačí.

Školu momentálne navštevuje 264 žiakov.




Žiakov SPŠ v Snine učia v odbore elektrotechnika naprogramovať robota

Študijný odbor elektrotechnika, ktorý je súčasťou vyučovacieho procesu Strednej priemyselnej školy (SPŠ) v Snine, je zameraný na priemyselnú informatiku. "Sústreďujeme vedomosti našich študentov v oblasti automatizácie a riadenia. V súčasnosti je to jedna z najžiadanejších oblastí na trhu práce," vysvetlila pre TASR pedagogička Mária Ortutayová.

Študentov pripravujú okrem iného na programovanie logických automatov a robotiky. Učia sa programovať v jazyku C, zvládnuť by mali teda základné robotické úkony. Dôkazom toho je lego stavebnica, ktorá dokáže sledovať čiernu čiaru. "V priemysle sa to využíva v rôznych výrobných závodoch na rozvoz materiálu," priblížila učiteľka s tým, že toto je jeden zo spôsobov využitia automatizácie. V jazyku C majú naprogramované aj ďalšie dva roboty, jeden rozlišuje farbu, druhý je schopný vyhýbať sa prekážkam.

V učebni odborného elektrotechnického merania sa zas študenti oboznamujú so základnými meracími prístrojmi a postupmi. "V tých vyšších ročníkoch pribúdajú zložitejšie meracie prístroje, takže vedia si zobraziť graficky na osciloskope časové priebehy, príp. použiť rôzne generátory, takže využívajú meraciu techniku," priblížila štúdium Ortutayová.

Získavajú tiež zručnosti z odbornej praxe, ku ktorým patria okrem iného nakreslenie elektrickej schémy, návrh a výroba plošných spojov, ale aj spájkovanie súčiastky. "Keď sa povie elektrikár, tak si predstavíme, že vie zapojiť zásuvku, vie urobiť nejaký elektrický rozvod napätia, tak samozrejme aj toto je súčasťou nášho vyučovania," skonštatovala.

Študenti odboru elektrotechnika, ktorý zahŕňa aj oblasť obnoviteľných zdrojov energie, sa hlavne vo vyšších ročníkoch zúčastňujú rôznych odborných súťaží. V rámci nich vyrobili napr. auto poháňané elektromotorom, robotický odhŕňač snehu alebo palivovú jednotku na výrobu Brownovho plynu. Predstavovala alternatívny pohon pre motorové vozidlo, ktoré by jazdilo na vodík.



Študenti SPŠ v Snine pracujú na výrobe pluhu osobného auta

Študijný odbor technika a prevádzka dopravy je jedným z najstarších na Strednej priemyselnej škole (SPŠ) v Snine. Žiaci môžu popri jeho štúdiu získať vodičské oprávnenie skupiny B vo vlastnej autoškole, ktorá pri SPŠ funguje už 25 rokov. TASR o tom informoval učiteľ odborných predmetov a vedúci autoškoly Michal Roman.

Žiaci získavajú podľa jeho slov široký prehľad o jednotlivých druhoch dopravy. Študent môže po skončení odboru pracovať v autoservisoch ako prijímací technik, majster dielne, dispečer alebo referent dopravy, technik emisnej či technickej kontroly. Môžu sa zamestnať v automobilovom priemysle, a to nielen na pozícii montérov. Absolvent sa podľa Romana vyzná v konštrukcii a označovaní motorových vozidiel, okrem iného by sa tak vedel uplatniť aj v radoch hraničnej polície. "Máme aj absolventov, ktorí študujú na vysokej škole. Niektorí po jej ukončení pracujú vo výskume v automobilovom priemysle," doplnil.

Žiaci sa počas školy venujú aj vlastným projektom. Patrí medzi ne napr. formula dvoch bývalých študentov, ktorí chceli skonštruovať motorové vozidlo na ekologickej báze. Najnovším dielom je pluh osobného motorového vozidla. "Myšlienka vznikla vlani na jeseň, zhmotňovať sa začala s príchodom zimy. Keďže máme autoškolu, musíme odhŕňať z výcvikovej plochy sneh, aby mohli žiaci jazdiť," priblížil učiteľ. Pluh funguje tak, že ho pripnú za osobné motorové vozidlo namiesto prívesného vozíka a stane sa z neho funkčný odhŕňač snehu.

Okrem iného sa žiaci venujú bližšie téme poháňacej sústavy či diagnostiky motora. Prostredníctvom programu Connect majú možnosť vidieť detaily každej súčiastky benzínového a naftového motora zvnútra i zvonku, tiež ako funguje, čo podľa slov Romana výrazne zjednodušuje výučbu. Učia sa tiež zrealizovať napr. mechanické a elektronické otváranie a zatváranie okien na aute.

Odbor strojárstvo, ktorý patrí tiež medzi najstaršie na škole, sa zameriava na grafické systémy. "Žiakom poskytuje štúdium, ktoré je potrebné na to, aby vedeli vypočítať, navrhnúť, konštrukčne a technologicky pripraviť, ale aj zhotoviť výkresovú dokumentáciu konkrétnej súčiastky," vysvetlil pre TASR učiteľ odborných predmetov Mirko Semjon. Študenti sa ju učia vymodelovať na počítači, potom sa prenáša do CNC dielne, kde súčiastku vyrobia.

Odborníci v tejto oblasti sú podľa Semjona žiadaní aj v okolitých sninských firmách. "Po štyroch rokoch štúdia je žiak pripravený na stredné funkcie, ako je robotník," vysvetlil s tým, že môže pracovať aj pri CNC stroji. "Máme vlastnú zváračskú školu. Chceme, aby bol absolvent pripravený na ďalšiu prácu nielen na klasickom sústruhu, frézke alebo CNC stroji," uviedol. Cieľom výučby je podľa slov učiteľa to, aby sa mohol absolvent čo najskôr zaradiť do pracovného procesu vo firme.

"Každý z našich odborov, strojarinu nevynímajúc, máme podchytený tak, že sa pozeráme, čo je v okolitých firmách na Slovensku i v zahraničí potrebné," priblížil Semjon s tým, že bez kvalitného softvéru či 3D modelára je v súčasnosti nemožné konkurovať vyspelým závodom. "Môžem povedať, že u nás na škole ich máme a život súčiastky od toho návrhu až po jej výrobu a pomeranie máme dobre podchytené a zvládnuté," skonštatoval.


Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac