Košická SPŠD sídli v bývalých vojenských kasárňach

TASR, 27. novembra 2017 11:13

Košická Stredná priemyselná škola dopravná (SPŠD) si aktuálne pripomína 50 rokov od svojho vzniku.

Košická Stredná priemyselná škola dopravná si pripomína 50 rokov od svojho vzniku. Jej priestory tvorí objekt bývalých najväčších mestských kasární z v 1. polovice 19. storočia. SPŠD je popri svojom zameraní osobitá aj vybavením. Viacerí žiaci sa venujú motoristickému športu vrátane motokrosu (na snímke). Foto: TASR - František Iván



Košice 27. novembra (TASR) – Košická Stredná priemyselná škola dopravná (SPŠD) si aktuálne pripomína 50 rokov od svojho vzniku. Zaujímavosťou je, že jej priestory tvorí objekt bývalých najväčších mestských kasární z 1. polovice 19. storočia. Miesta určené pôvodne pre vojakov a ich výcvik, zbrane a kone sa tak premenili na priestory na vzdelávanie.

Základy vzniku školy sa datujú ešte do roku 1954, kedy sa na vtedajšej SPŠ v Košiciach začalo s odborným vzdelávaním v oblasti dopravy ako takej. V roku 1967 napokon vznikla SPŠD so sídlom v samom historickom centre mesta na Hlavnej ulici č. 113. "Škola sa vo svojej histórii vždy dokázala prispôsobiť meniacim sa spoločenským podmienkam a dokázala spoločnosti ponúknuť absolventov uplatniteľných na trhu práce. Počas existencie školy ukončilo štúdium vyše 10.000 absolventov, ktorí sa uplatnili najmä v rôznych funkciách v železničnej a cestnej doprave," uviedol pre TASR riaditeľ SPŠD Peter Parimucha.

K absolventom školy patrí napríklad známy automobilový dizajnér Pavol Sajták, odborník na cestnú a mestskú dopravu a profesor Žilinskej univerzity Jozef Gnap, vedúci odboru dopravy Úradu Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Olexa či bývalý majster Slovenska a reprezentačný tréner v zjazde na horských bicykloch Daniel Sajták.

SPŠD je popri svojom zameraní osobitá aj vybavením. Bola prvou strednou školou v Košickom kraji, ktorá získala 3D tlačiareň, v súčasnosti má dve takéto zariadenia. Cenným je aj železničný simulátor s pultom elektrického rušňa radu 363, ktorý je prepojený s počítačom. Premietaný obraz tak študentom zobrazuje pohyb rušňa na vybranej trati reagujúc na ich obslužnú činnosť, ako je pridávanie výkonu, brzdenie a ďalšie úkony. "Možno si tak vlastne vyskúšať jazdu rušňovodiča. Je to akoby ste sedeli priamo v kabíne," priblížil študent v odbore elektrotechnika v doprave a telekomunikáciách Peter Káčer. Súčasťou tejto učebne je aj unikátny trenažér hnacieho vozidla – lokomotívy radu 182.



Škola má okrem tradičných učební aj zrekonštruované slaboprúdarské laboratórium, autolaboratórium s moderným autozdvihákom s možnosťou 3D geometrie či digitálny auto trenažér.




Košická SPŠD vychováva už polstoročie odborníkov v oblasti dopravy

Odborníkov so zameraním na oblasť železničnej a cestnej dopravy už 50 rokov vychováva Stredná priemyselná škola dopravná (SPŠD) v Košiciach. Ako jediná z dopravných priemysloviek na Slovensku zabezpečuje štúdium aj pre budúcich rušňovodičov. Jej súčasťou je vlastná autoškola, z vybavenia sú to napríklad digitálny autotrenažér, autolaboratórium, železničný simulátor či 3D tlačiarne.

"Paleta študijných odborov, ktoré ponúkame, je pomerne široká, stabilná a na pracovnom trhu žiaduca. Zhruba 20 – 25 percent našich absolventov smeruje na vysoké školy technického smerovania. Ďalší absolventi s maturitou nachádzajú uplatnenie v železničnej doprave v spoločnostiach, ako je Cargo, Železnice Slovenskej republiky či Železničná spoločnosť Slovensko. Samozrejme, aj v cestnej doprave majú pomerne široký priestor na uplatnenie, či už doma, alebo aj v zahraničí," priblížil pre TASR riaditeľ SPŠD Peter Parimucha.



Výučba v dennom štúdiu na škole v súčasnosti zahŕňa štyri študijné odbory. Ide o elektrotechniku v doprave a telekomunikáciách, prevádzku a ekonomiku dopravy, techniku a prevádzku dopravy a tiež dopravnú akadémiu. Každý odbor má pritom osobité zamerania. "Najväčším ťahákom je v súčasnosti dopravná akadémia so špecializáciami na zasielateľstvo a logistiku a na bezpečnosť a manažment v doprave. Tam medzi žiakmi dokážeme prilákať aj viac dievčat," uviedol riaditeľ. Doplnil, že pre odbor prevádzka a ekonomika dopravy škola v spolupráci so spoločnosťou ŽSR spustila od septembra novinku - štipendijný program pre žiakov 1. až 4. ročníka.

SPŠD má aktuálne približne 420 žiakov, tento počet je podľa riaditeľa stabilizovaný. Študenti pochádzajú prakticky z celého Slovenska, od Čiernej nad Tisou po Nové Mesto nad Váhom. Z iných krajov prichádzajú najmä takí, ktorí sa chcú stať rušňovodičmi.

Absolventom stredných škôl ponúka škola od minulého školského roku kvalifikačné pomaturitné štúdium v odbore elektrotechnika v doprave a telekomunikáciách. Vzhľadom na akútny nedostatok profesionálnych vodičov autobusov zavedie od septembra budúceho roka aj pomaturitné štúdium zamerané na túto oblasť.

Autoškola s vlastným cvičiskom na dvore školy umožňuje žiakom za výhodných podmienok získať vodičské oprávnenie na motorky i autá, v rámci podnikateľskej činnosti je prístupná aj záujemcom z radov verejnosti. Viacerí žiaci sa venujú motorovému športu vrátane motokrosu, študentka Frederika Bányaszová je dvojnásobnou majsterkou Slovenska v halových pretekoch motokár.

K úspešným študentom školy patrí aj Peter Orosz, ktorý za film o škole získal v tohtoročnej súťaži Zlatá klapka cenu ministra školstva. Študenti Janka Holíková a Mário Kopčo ako jediní stredoškoláci uspeli vo finále súťaže Technickej univerzity Košice (TUKE) "Máš nápad? Prezentuj svoj startup!"

Široká verejnosť, ale najmä žiaci základných škôl zvažujúci výber strednej školy môžu navštíviť školu a zoznámiť sa s jej študijným zameraním, vybavením a ponukou počas dňa otvorených dverí, ktorý bude 7. decembra od 10.00 do 16.00 h.




Modelové koľajisko na SPŠD prezentuje krásu malých vláčikov

Moderné i historické vlakové súpravy jazdia po železničných tratiach, zastavujú v staniciach a prechádzajú krajinou cez mosty a tunely. Takúto scenériu možno obdivovať na veľkom modelovom koľajisku na košickej Strednej priemyselnej škole dopravnej (SPŠD). Železničné modelárstvo tu má viac ako 40-ročnú tradíciu.

Modelové koľajisko je v tvare písmena U a má rozlohu 27 štvorcových metrov. Je v mierke H0, čiže oproti skutočnej železnici je všetko zmenšené 87-krát. Zahŕňa hlavnú dvojkoľajnú trať s piatimi stanicami a dve lokálne trate s ďalšími dvoma stanicami. Počiatky tohto jedinečného diela siahajú až do roku 1975. "Pôvodným zámerom prevádzkovania koľajiska bolo vzdelávanie žiakov na tejto škole. Postupom času sme to prerobili tak, aby z toho mali radosť deti a verejnosť, skrátka tí, ktorým sa páčia takéto vláčiky," priblížil pre TASR vedúci železnično-modelárskeho krúžku Martin Balkovský.

Prvú akciu pre verejnosť urobil krúžok v roku 1993, keď návštevníkom prezentoval výsledky svojej práce. V tom čase jazdili po koľajach štyri súpravy vlakov, dnes je už možná jazda aj s viac ako 20 súpravami. Umožňujú to ovládacie pulty a elektronika, ktorá zabraňuje kolíziám vláčikov.

"V našej zbierke máme 520 modelov, medzi nimi sú také, ktoré majú už vyše 30 rokov, ale aj najmodernejšie súpravy. Prevádzkujeme napríklad historickú súpravu ťahanú rušňom Saxonia, ktorej reálna predloha pochádza z roku 1838, taktiež jazdíme aj s modernými vlakmi osobnej dopravy, napríklad TGV-éčkom alebo Railjetom," uviedol Balkovský.

Krúžok organizuje pre verejnosť dve akcie ročne. Najbližšia výstava, kde sa návštevníci môžu kochať krásou malých vláčikov, bude v predvianočnom období od 11. do 15. decembra. Druhá podobná akcia býva tradične v mesiaci jún. V železnično-modelárskom klube pracujú nielen žiaci dopravnej priemyslovky, ale aj nadšenci tohto koníčka mimo tejto školy.

Téma TASR