Zistenia EK potvrdzujú alarmujúce trendy vo vzdelávacom systéme

TASR, 22. októbra 2018 10:01

uviedla to poslankyňa Národnej rady SR Zuzana Zimenová (SaS).

Bratislava 22. októbra (TASR) - Najnovšie zistenia Monitora vzdelávania a odbornej prípravy z roku 2018, ktoré tento týždeň zverejnila Európska komisia (EK), opätovne potvrdzujú alarmujúce trendy vo vzdelávacom systéme na Slovensku, uviedla to poslankyňa Národnej rady SR Zuzana Zimenová (SaS).
Zuzana Zimenová Foto: TASR

"Koaličná vláda vie veľmi dobre o problémoch, ktoré sa vo vzdelávaní nakopili počas ostatných troch volebných období. Namiesto riešení, ktoré by Slovensku pomohli prekonať krízu v školstve, však uprednostňuje populistické opatrenia, ktorými sa chce udržať pri moci," skonštatovala Zimenová. EK podľa nej opätovne pripomína to, na čo dlhodobo poukazujú aj medzinárodné merania PISA či domáce testovania piatakov a deviatakov.

"Vzdelávacie výsledky žiakov základných a stredných škôl významne ovplyvňuje to, z akého rodinného zázemia pochádzajú. Veľký vplyv sociálneho prostredia potvrdzujú regionálne rozdiely vo výsledkoch žiakov. Problém je, že naše školy nemajú vytvorené stratégie, ktoré by pomohli deťom tieto sociálne bariéry na ceste k úspechu prekonať," vysvetlila poslankyňa.

EK upozornila, že miera predčasného ukončovania povinnej školskej dochádzky sa na Slovensku od roku 2010 neustále zvyšuje, zatiaľ čo priemer krajín EÚ vykazuje klesajúcu tendenciu. "Niektorí žiaci nemajú doma ani vlastný stôl na domáce úlohy, nemajú koho požiadať o vysvetlenie učiva, ktorému nerozumejú. Ak takéto deti nenájdu v škole odbornú pomoc, samé sa k dobrým známkam dopracujú len zriedka. Oveľa častejšie opakujú ročník a mnohé ani nedokončia základnú školu. Riešenie je investovať viac do vyrovnávania šancí na úspech práve týchto detí, aby sa ich skutočný potenciál mohol v škole prejaviť," dodala Zimenová.

Monitor vzdelávania a odbornej prípravy 2018 je siedmym vydaním tejto výročnej správy, ktorú zostavuje EK. Zachytáva vývoj systémov vzdelávania a odbornej prípravy v EÚ na základe širokej škály údajov. Meria pokrok EÚ pri dosahovaní šiestich cieľov v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy do roku 2020. 

Súvisiace články:

Monitor EK potvrdil regionálne rozdiely v testovaní piatakov v SR
Gröhling: Výsledky slovenského školstva v monitore EK sú hanbou vlády






Téma TASR