Výsledky celoslovenského testovania žiakov 5. ročníka ZŠ

Školský servis, 18. januára 2018 12:31, aktualizované 18. januára 14:10

Piataci, ktorí vypĺňali zadania v Testovaní 5 známe ako monitor 22. novembra 2017, dosiahli v testoch z matematiky priemernú úspešnosť 64,7 percenta a v slovenskom jazyku a literatúre 62,8 percenta.

Na snímke zľava riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská a ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová počas tlačovej konferencie, na ktorej ministerka oznámila výsledky celoplošného Testovania 5 našich piatakov z matematiky a vyučovacieho jazyka slovenského, resp. maďarského 18. januára 2018 v Bratislave. FOTO TASR - Pavol Zachar Foto: TASR


Bratislava 18. januára (SkolskyServis.sk) - Celoslovenské testovanie žiakov 5. ročníka základných škôl (Testovanie 5-2017) sa uskutočnilo 22. novembra 2017 na 1 481 základných školách. Z toho bolo 1 341 základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 126 s vyučovacím jazykom maďarským, 13 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a 1 škola s vyučovacím jazykom ukrajinským.

Testy písalo spolu 45 080 piatakov, z toho bolo 42 227 žiakov s vyučovacím jazykom slovenským, 2 840 žiakov s vyučovacím jazykom maďarským a 13 žiakov s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testovaných bolo 3 118 žiakov so zdravotným znevýhodnením (6,9 % z celkového počtu testovaných piatakov). Testovania sa zúčastnilo 1 743 (3,9 %) žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a 123 (0,3 %) cudzincov.

Cieľom testovania piatakov je monitorovanie úrovne vedomostí a zručností žiakov a získanie objektívnych informácií o ich výkone pri vstupe na 2. stupeň ZŠ ako aj poskytnutie spätnej väzby školám o pripravenosti žiakov na prechod z 1. na 2. vzdelávací stupeň ZŠ. Zároveň budú tieto celoštátne výsledky predstavovať vstupné údaje pri výpočte pridanej hodnoty vo vzdelávaní na základných školách na Slovensku.



Test z matematiky písalo celkovo 45 062 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky bola 64,7 %. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 64,3 % a chlapci 65,2 %.

Z hľadiska kraja sú výsledky piatakov z matematiky nasledovné: Najúspešnejší v matematike boli žiaci BA kraja a najmenej úspešní žiaci KE kraja. Žiaci BA kraja (5 649 žiakov) dosiahli priemernú úspešnosť 73,5 %.

Z hľadiska zriaďovateľa sú výsledky žiakov z matematiky nasledovné: 41 421 (91,9 %) žiakov zo štátnych škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 64,1 %, 868 (1,9 %) žiakov zo súkromných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 73,5 % a 2 773 (6,2 %) žiakov z cirkevných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 70,9 %.

Test z matematiky v slovenskom jazyku písalo 42 223 (93,7 %) žiakov, 2 839 (6,3 %) žiakov písalo test preložený do maďarského jazyka. Žiaci s vyučovacím jazykom slovenským riešili test s priemernou úspešnosťou 65,5 % a žiaci s vyučovacím jazykom maďarským s priemernou úspešnosťou 53,2 %.

Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo celkovo 42 230 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov v teste zo slovenského jazyka a literatúry bola 62,8 %. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 65,6 % a chlapci 60,1 %, tieto výsledky sú porovnateľné a rozdiel nebol vecne významný.


Z hľadiska kraja sú výsledky piatakov zo slovenského jazyka a literatúry nasledovné: Najúspešnejší v slovenskom jazyku a literatúre boli žiaci BA kraja a najmenej úspešní žiaci z KE a PO kraja.

Z hľadiska zriaďovateľa sú výsledky žiakov zo slovenského jazyka a literatúry nasledovné: 38 728 (91,7 %) žiakov zo štátnych škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 62,3 %, 868 (2,1 %) žiakov zo súkromných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 69,5 % a 2 634 (6,2 %) žiakov z cirkevných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 68,5 %. Vzhľadom na počet žiakov v jednotlivých skupinách škôl podľa zriaďovateľa dosiahli porovnateľné výsledky, rozdiel nebol vecne významný.

Test z maďarského jazyka a literatúry písalo celkovo 2 839 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov v teste z maďarského jazyka a literatúry bola 64,2 %. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 67,5 % a chlapci 61,0 %, tieto výsledky sú porovnateľné a rozdiel nebol vecne významný.

Z hľadiska kraja sú výsledky piatakov z maďarského jazyka a literatúry nasledovné: Najúspešnejší v maďarskom jazyku a literatúre boli žiaci TT kraja a najmenej úspešní žiaci z BB kraja. Žiaci KE kraja výsledok mierne vecne významne horší a žiaci BB kraja silne vecne významne horší ako národný priemer.

Z hľadiska zriaďovateľa sú výsledky žiakov z maďarského jazyka a literatúry nasledovné: 2 698 (95,0%) žiakov zo štátnych škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 64,0 % a 141 (5,0 %) žiakov zo súkromných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 67,0 %. Vzhľadom na počet žiakov v jednotlivých skupinách škôl podľa zriaďovateľa dosiahli porovnateľné výsledky.

Objektívnosť testovania bola v tomto roku zabezpečená prostredníctvom externého dozoru. V každej triede bol počas testovania prítomný pedagogický zamestnanec z inej základnej školy. Osoby vykonávajúce externý dozor sa zúčastňovali kontroly pri rozbaľovaní zásielky s testami až po dohľad nad prípravou spätnej zásielky s odpoveďovými hárkami. Kontrolu objektívnosti Testovania 5-2017 s cieľom zistiť stav zabezpečenia a realizácie testovania vykonávala Štátna školská inšpekcia v 121 základných školách. Z nich bolo 108 štátnych, 8 cirkevných a 5 súkromných, pričom 111 bolo s vyučovacím jazykom slovenským, 9 s vyučovacím jazykom maďarským a 1 s vyučovacím jazykom ukrajinským.

Školám okrem výsledkov ich žiakov bude poskytnutá aj ďalšia spätná väzba – porovnanie úspešnosti žiakov školy s priemernou úspešnosťou jednotlivých úloh v testoch v rámci celého Slovenska. Spätná väzba bude poskytnutá aj neplnoorganizovaným (málotriednym) školám. Dostanú informácie o výsledkoch žiakov, ktorí sa v štvrtom ročníku vzdelávali na ich škole.

Výsledky T5-2017 nájdete TU



Téma TASR