Projekt This is 21 chce motivovať mladých ľudí, aby na sebe pracovali

TASR, 5. októbra 2018 13:29

Do pilotného ročníka projektu sa zapojilo 50 lídrov z oblasti podnikania a top manažmentu, ktorí v piatok navštívia 37 stredných škôl.

Bratislava 5. októbra (TASR) - Motivovať mladých ľudí, aby na sebe neustále pracovali a naplno využili svoj potenciál je cieľom programu This is 21: Priprav sa na 21. storočie. Do pilotného ročníka projektu sa zapojilo 50 lídrov z oblasti podnikania a top manažmentu, ktorí v piatok navštívia 37 stredných škôl. Záštitu nad projektom prevzal aj prezident SR Andrej Kiska.
Foto:

"Dvadsiate prvé storočie prináša zásadné zmeny a dnes nevieme celkom povedať, ako bude spoločnosť vyzerať o 10 rokov. Je preto potrebné, aby študenti nielen pasívne prijímali vedomosti, ale aby získavali mäkké zručnosti (soft skills), ako napríklad kritické myslenie, schopnosť tímovej spolupráce či sebadisciplínu, ktoré im pomôžu sa na zmeny pripraviť," uviedla programová manažérka Nadácie Pontis Ivana Uličná.

Organizátorov podľa Uličnej potešila pozitívna spätná väzba zo strany škôl, ale aj ambasádorov projektu, medzi ktorých patria napríklad bývalí cyklisti a zakladatelia značky Isadore bratia Velitsovci alebo hlavná inžinierka v spoločnosti AeroMobil Katarína Kamendyová. Nadácia verí, že pozitívny príklad úspešných, hodnotovo založených ľudí dokáže študentov motivovať a nasmerovať ich na ceste za úspechom.

Učiteľ a špeciálny pedagóg Viktor Križo tvrdí, že do školského systému vzdelávania treba implementovať rozvoj kritického myslenia, schopnosť preberania zodpovednosti a ďalšie mäkké zručnosti, ktoré študentov naučia autonómnosti a zodpovednosti pri riešení situácií. Tradičné učenie založené na mechanickom memorovaní a písaní poznámok stimuluje podľa neho prevažne oblasť stredného a nižšieho mozgu. Naopak, kreativita, tímová spolupráca a analytické myslenie, ktoré nadácia uvádza ako stále viac potrebné pre trh práce, si podľa Križa vyžadujú komplexné funkcie vyššieho mozgu.

"Vďaka tomu, že rozvíjame u detí spoluprácu a spoluzodpovednosť za proces učenia, že ich učíme komunikácii, plánovaniu, sebaorganizácii, ale aj medziľudským vzťahom, poskytujeme im komplexný osobnostný a sociálny rozvoj pre 21. storočie," doplnil.

Výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia.sk Ivana Molnárová na základe údajov pracovného portálu uviedla, že pokiaľ v roku 2013 potrebovali absolventi stredných škôl štyri takzvané tvrdé znalosti a šesť mäkkých zručností, dnes je to naopak. Zamestnávatelia od nich vyžadujú deväť mäkkých zručností a jednu tvrdú zručnosť. Pri vysokoškolákoch sa nezmenila len jedna tvrdá zručnosť, a to ovládanie cudzieho jazyka. "Mladí ľudia by si tak mali uvedomiť, že trh práce bude potrebovať kreatívnych ľudí so schopnosťou samostatného rozhodovania čoraz viac," doplnila.

Uličná uviedla, že projekt je v súlade s dlhodobým úsilím Nadácie Pontis meniť vzdelávanie na Slovensku k lepšiemu a je organizovaný v rámci programu 3.0, ktorým nadácia podporuje inovatívne vzdelávacie prístupy, meria ich dopad a pomáha ich šíriť do ďalších škôl po celom Slovensku.




Téma TASR