Písanie poznámok rukou je efektívnejšie ako písanie na počítači

Školský servis, 3. januára 2019 10:43

Pri zapisovaní si poznámok ručne si z vyučovania odnesiete informácie lepšie utriedené a zo svojich materiálov sa budete ľahšie učiť.

Ilustračné foto Foto: Milan Kapusta/TASR


Bratislava 3. januára (SkolskyServis.sk) - S príchodom stále menších a kompaktnejších notebookov a tabletov sa študenti častejšie vzdávajú svojich papierových zošitov a ručne písaných poznámok. Využívanie notebookov je rýchlejšie, čo je výhodou hlavne vtedy, keď je vo výučbe spomenutých veľa dôležitých informácií a dát. Ako ale dokazujú nedávne štúdie, pri zapisovaní si poznámok ručne si z vyučovania odnesiete informácie lepšie utriedené a zo svojich materiálov sa budete ľahšie učiť.

Rizikom technologických pomôcok (notebooky, tablety a ďalšie) sú samozrejme rozličné nástroje a aplikácie v nich ukryté, ktoré od výučby odpútavajú pozornosť. Ručne písané poznámky sú kvalitnejšie a utriedenejšie. Študenti sú prirodzene nútení k selekcii toho, čo si na papier naozaj zapíšu a vďaka tomu nad informáciami, ktoré sa k nim dostávajú, viac premýšľajú. Nezapisujú si veci len tak bezmyšlienkovite, ako sa častejšie deje pri používaní notebookov.

Pri porovnávaní lepšie výkony vykazovala skupina študentov, ktorá dala prednosť zapisovanie si poznámok ručne.

Vedci urobili pokus, pri ktorom študentom prehrali niekoľko video prednášok a požadovali od nich, aby si informácie zapisovali - niektorí z nich na počítač a niektorí na papier. Keď sa ich spätne pýtali, čo si z prednášok odniesli, na otázky vyžadujúce presná fakty zodpovedali obe skupiny obdobne. Ak sa však jednalo o otázky o niečo komplexnejšie, vyžadujúce aj kontext, lepšie výkony vykazovala skupina študentov, ktorá dala prednosť zapisovaniu si poznámok ručne. K rovnakému výsledku vedci dospeli aj v momente, keď obom skupinám výslovne odporučili, aby si poznámky nezapisovali slovo od slova a nad svojimi poznámkami viac premýšľali. Čím presnejšie totiž ich poznámky boli, tým horšie študenti odpovedali na záverečné otázky. Hypotézu sa podarilo potvrdiť aj počas posledného, ​​tretieho pokusu, kedy medzi prednáškami a testom dostali študenti čas na zopakovanie si látky. Aj v tomto prípade vzorka študentov uprednostňujúca ručne písané poznámky dosahovala lepšie výsledky.

Téma TASR