Michalovce: Študenti sa budú učiť anatómiu pomocou virtuálnej reality

TASR, 10. novembra 2017 8:00

Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval.

Oficiálne predstavenie prvej virtuálnej anatomickej učebne (VAU) na Strednej zdravotníckej škole v Michalovciach vo štvrtok 9.novembra 2017. V tejto učebni sa žiaci budú učiť anatómiu pomocou virtuálne reality v 3D priestore. V rámci stredných škôl ide o prvú učebňu svojho druhu na Slovensku. Foto: TASR/Roman Hanc



Michalovce 10. novembra (TASR) - Študenti Strednej zdravotníckej školy v Michalovciach sa budú učiť anatómiu pomocou virtuálnej reality. Vo štvrtok tam otvorili virtuálnu anatomickú učebňu, v ktorej budú môcť budúci zdravotnícki asistenti získavať vedomosti v 3D priestore. Pilotný projekt vznikol vďaka spolupráci start-upu Virtual Medicine, sieti nemocníc Svet zdravia a spoločnosti Samsung Electronics.



"Študenti budú môcť vďaka aplikácii vidieť jednotlivé štruktúry ľudského tela z rôznych perspektív. Môžu ich interaktívne otáčať, nakláňať, zväčšovať či oddeľovať tak, akoby mali reálne sústavy ľudského tela pred sebou," vysvetlil doktor Tomáš Brngál, ktorý spolu s informatikom Milošom Svrčekom aplikáciu vytvoril a založil spomínaný start-up. Žiaci tak uvidia, ako ľudský organizmus vyzerá v troch dimenziách, doteraz sa to učili prevažne z obrázkov v učebniciach.



"Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval," spomenul Brngál s tým, že jej súčasťou sú aj pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine a v latinčine, nechýba ich základná charakteristika. Ako ďalej uviedol, aplikácia je prvou svojho druhu na svete, ľudia ju už využívajú v 149 krajinách. "Nie sú to len lekári a medici, ale aj ľudia, ktorí sa zaujímajú o ľudské telo," doplnil.

Vyvíjajú ju už tri roky. Myšlienka jej vzniku je spojená so štúdiom Brngála. Keď sa ako medik učil anatómiu, text, ktorý čítal, si musel aj predstavovať. "Je časovo efektívnejšie a jednoduchšie pre tých študentov to zažiť, vyskúšať si to," uviedol s tým, že práve preto sa rozhodli tieto štruktúry namodelovať. "V tej virtuálnej realite sa dá vybudovať naozaj celé medicínske kurikulum, je to obmedzené iba veľkosťou vašej predstavivosti," poznamenal.

Cieľom projektu, ktorý bude startupový tím na školách priebežne vyhodnocovať, je okrem iného vyvolať u študentov záujem o skúmanie. Počet učební chcú rozšíriť. "Veríme v to, že vzdelávanie je asi najkľúčovejšia vec pre Slovensko," uzavrel s tým, že v súčasnosti experimentujú s technológiou rozšírenej reality.

Podľa riaditeľa michalovskej strednej zdravotníckej školy Dušana Žaludka je anatómia jedným z najnáročnejších predmetov. "Súčasne je to však nosný predmet vo všetkých zdravotníckych študijných odboroch," uviedol. Interaktívny spôsob výučby podľa jeho ďalších slov zlepšuje sústredenosť študentov na učivo, zapája do procesu viaceré zmysly, zvyšuje motiváciu žiakov a v porovnaní so štúdiom kníh si študenti poznatky pamätajú i dlhšiu dobu.

Aplikácia, ktorú upravili pre potreby strednej školy, bude obsahovať všetky zložky ľudského tela, teda svaly a kosti, cievy, nervy, orgány či jednotlivé sústavy. Denne by ju malo využiť do 100 žiakov prevažne prvých ročníkov.

Celkové náklady na zriadenie virtuálnej učebne sa vyšplhali na takmer 40.000 eur. Okrem Michaloviec bude takáto učebňa budúci týždeň premiérovo otvorená aj na Strednej zdravotníckej škole v bratislavskej Petržalke.





Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac