Malá finančná akadémia rozvíjala u žiakov mnohé užitočné kompetencie

Školský servis, 21. júna 2018 12:04

Svedčia o tom výsledky anonymného prieskumu medzi učiteľmi základných škôl, ktorí sa projektu zúčastnili.

Bratislava 21. júna (SkolskyServis.sk) - Projekt Malá finančná akadémia, ktorý pripravila nezisková organizácia EDULAB a spoločnosť AGEMSOFT, v spolupráci s Tatra Bankou, pomohol rozvíjať u žiakov viaceré kľúčové kompetencie. Svedčia o tom výsledky anonymného prieskumu medzi učiteľmi základných škôl, ktorí sa projektu zúčastnili.

Malá finančná akadémia Foto: Malá finančná akadémia


Takmer 71% respondentov v prieskume uviedlo, že žiaci si najviac osvojili schopnosť prevziať zodpovednosť za svoje osobné finančné rozhodnutia. Školáci si podľa učiteľov tiež lepšie osvojili schopnosť vyhodnocovať trvalé životné hodnoty a osvojiť si vzťah medzi životnými potrebami a financiami ako prostriedku ich zabezpečenia (50%), ako aj schopnosť zoradiť osobné želania podľa dôležitosti (43%). „Kompetencie, ktoré náš projekt u žiakov rozvíjal, nie sú samoúčelné. Naopak, schopnosť správne vyhodnocovať finančné rozhodnutia a ich dôsledky sú pre život v súčasnosti mimoriadne dôležité,“ uviedol Ján Machaj, riaditeľ EDULAB-u.

Za oblasti, v ktorých dosiahli žiaci najväčší pokrok označili učitelia plánovanie a hospodárenie s peniazmi (59%), finančnú zodpovednosť a s tým súvisiace príjímanie rozhodnutí (55%).

Prieskum tiež ukázal, že projekt nerozvíjal iba kompetencie v oblastí financií. Medzi najsilnejšie stránky projektu zaradili učitelia aj rozvoj kreativity, fantázie, tvorivosti, ale aj tímovej spolupráce. Učitelia by však súčasne privítali dlhšie trvanie projektu.

Projekt Malá finančná akadémia bol jedinečným prepojením praktickej metodickej príručky v knižnej podobe, kreatívnej hry, ktorá bola určená pre celý kolektív a interaktívnych vzdelávacích materiálov. Spojenie týchto profesionálnych materiálov pomohlo zapojeným pedagógom s náročnou úlohou - naučiť deti orientovať sa v komplexnom svete, ktorého súčasťou sú aj peniaze a hospodárenie s nimi. Dialo sa to však formou, ktorá pomáhala učiteľom realizovať túto náročnú prierezovú tému zábavným spôsobom.

Čo sa týka kvality poskytnutých učebných materiálov, učitelia v prieskume vysoko ocenili kvalitu vzdelávacieho obsahu tak v metodickej príručke pre učiteľov, ako aj u interaktívnych cvičení z portálu Kozmix.sk. Tie sú pre súčasných žiakov mimoriadne atraktívne, označilo ich za také až 97% opýtaných učiteľov. Za rovnako atraktívny a motivačný pre žiakov bol ohodnotený aj ďalší atypický prvok projektu – hra Naše mesto. Tá bola postavená na budovaní tímovej práci žiakov, ktorí si počas trvania projektu vymieňali známkovanie za platenie a odmeňovanie ich vlastnou triednou menou. Za zarobené peniaze si následne kupovali makety budov a budovali svoje mesto. Okrem tímovej práce si žiaci týmto spôsobom rozvíjali aj svoju kreativitu a fantáziu.

Do ostatného ročníka projektu Malá finančná akadémia sa prihlásilo celkovo 272 základných škôl, ktoré príhlásili 350 svojich tried, čo reprezentuje spolu 6 780 žiakov 3. a 4. ročníkov základných škôl.

SkolskyServis informoval Milan Kisztner, neuropea

Najčítanejšie Školstvo

Téma TASR