JA Veľtrh podnikateľských talentov je pre žiakov stretnutím s praxou

TASR, 21. marca 2018 13:14

Predstavili tu svoje nápady od ekologického pohára so semienkami rastlín cez mobilnú aplikáciu na uľahčenie cestovania až po domácu čokoládu.

Bratislava 21. marca (TASR) – Celoročné úsilie študentov stredných škôl z celého Slovenska vyvrcholilo v stredu na Junior Achievement (JA) Veľtrhu podnikateľských talentov v Bratislave. Predstavili tu svoje nápady od ekologického pohára so semienkami rastlín cez mobilnú aplikáciu na uľahčenie cestovania až po domácu čokoládu.
Foto: Mário Mano

"JA Veľtrh podnikateľských talentov je príležitosť, ktorá im umožňuje ukázať sa svetu, stretávajú tu svoju konkurenciu, súťažia v niekoľkých kategóriách, čiže stretávajú sa v podstate s reálnym svetom a s praxou," priblížila Alžbeta Šrenkelová, programová manažérka neziskovej vzdelávacej organizácie JA Slovensko.

"Zapojili sme sa preto, lebo chceme získať nové skúsenosti. Určite sme rátali s tým, že to možno bude aj náročné, ale chceli sme sa naučiť mnoho nového, keďže tu získavame podnikateľské zručnosti, komunikačné zručnosti a podobne," vysvetlila Mária Jakubíková z JA firmy Ekoverde z Partizánskeho s tým, že v projekte plánujú pokračovať aj v budúcnosti.

Každý rok je do veľtrhu zapojených približne 50 študentských JA firiem. "Celkový počet JA firiem na Slovensku, ktoré zastrešuje naša nezisková vzdelávacia organizácia, je vyšší ako počet JA firiem, ktoré máme tu na JA Veľtrhu podnikateľských talentov," skonštatovala Šrenkelová s tým, že do súťaže sa prihlási zhruba 50 % všetkých JA firiem na Slovensku.

Jednotlivé podnikateľské nápady hodnotí odborná komisia zložená najmä z členov správnej rady organizácie JA, ale tvoria ju aj rôzni iní partneri. "Sú to ľudia a zástupcovia firiem, ktoré si uvedomujú, že podnikateľské vzdelávanie má priestor a malo by mať priestor v školských laviciach, lebo je veľmi dôležité pre životaschopnosť a uplatniteľnosť mladých ľudí v praxi," zdôraznila Šrenkelová.

Veľtrh je pre študentov príležitosťou na nadobudnutie podnikateľských skúseností. "Často v škole nemajú možnosť niečo reálne na trh umiestňovať alebo zistiť ako reálny trh funguje a to, keď musia prejsť cez zloženie firmy, nastavenie si nejakých vnútorných vzťahov v rámci firmy, vymyslieť produkt, naceniť ho, skúsiť ho predať a zrátať, či sa mi to na konci oplatilo alebo nie, im dá veľmi dobrú spätnú väzbu o tom, ako tá firma reálne funguje," podotkol Milan Troška, člen hodnotiacej komisie veľtrhu a vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy a výstavby SR.

Absolventmi, ktorí sa uplatnili aj v praxi, sú napríklad bratia Kačíkovci. "Ich spoločnosť Lightech momentálne osvetľuje Oravský hrad, taktiež obec Donovaly, ale osvetľovali dokonca aj Bush – Putin stretnutie, ktoré prebiehalo tu v Bratislave," dodala PR manažérka JA Katarína Palečková.






Téma TASR