Do slovenských škôl prichádza 1.ročník projektu Školy,ktoré menia svet

Školský servis, 19. septembra 2017 13:19

Stav občianskej spoločnosti na Slovensku je merateľný a je možné ho zlepšovať už aj na základných a stredných školách: pozrite si výsledky výskumu a ukážky novej metodiky.

Foto: Školy, ktoré menia svet



Bratislava 19. septembra (SkolskyServis.sk) - V školskom roku 2017/2018 prichádza do slovenských škôl prvý oficiálny ročník projektu „Školy, ktoré menia svet“ z dielne Inštitútu pre aktívne občianstvo. Po úspešnom pilotnom ročníku a veľkom záujme zo strany škôl sa tento rok rozširuje na 20 škôl po celom Slovensku a zavádza na školy úplne novú autorskú metodiku posilňujúcu občianske kompetencie žiakov a žiačok na základných
a stredných školách.
Projekt je sprevádzaný kontinuálnym mapovaním postojov detí a mládeže na Slovensku a ich názorov na rôzne spoločenské otázky, ako napr. rôznorodosť, rovnocenné postavenie mužov a žien, ale aj spôsob získavania a overovania informácií či príležitosti na vyjadrenie názoru v triede a škole.

Podľa anonymného prieskumu nálad detí a mládeže vo veku 11-20 rokov 1 , aj napriek prevažujúcej schopnosti identifikovať stereotypné správanie a jeho škodlivosť, až 48,14% opýtaných si neželá prítomnosť rómskeho spolužiaka či spolužiačky vo svojej triede. Nasleduje moslimská komunita so 42,77%, imigranti s 33,40% a LGBTI menšina s 31,88%. Z osoby sympatizujúcej s extrémistickými názormi vo svojej triede by nemalo radosť alebo sa
nevie rozhodnúť 70,99%. V mnohých slovných odpovediach možno u mladých cítiť reflexiu na predsudky okolia voči ich vlastnej osobe a ich štýlu obliekania či hudby, ktorú počúvajú, či rodové stereotypy. V rovnocenné postavenie mužov a žien na Slovensku verí iba 32,99%, ostatní opýtaní mu vyčítajú najmä rozdiely v oblasti platov. Vyskytujú sa aj vyjadrenia ako „mám pocit, že mužov veľakrát berú serióznejšie ako ženy“ či „ženy majú upratovať, starať sa o deti a byť ticho...“.

Foto: Školy, ktoré menia svet


Čo sa týka občianskej angažovanosti, významný nepomer je možné pozorovať medzi deklarovanou participáciou, kde až 89,63% respondentov verí, že dokážu meniť veci okolo seba k lepšiemu a 94,32% opýtaných si myslí, že aktívny záujem a starostlivosť o svoje okolie je prínosom pre prostredie, v ktorom žijú, avšak iba štvrtina z nich sa takejto aktivity sama v poslednej dobe zúčastnila. Presných 80,00% opýtaných si myslí, že ich názor je
dôležitý, avšak počas vyučovacích hodín s učiteľmi diskutuje pravidelne alebo často iba 36,08% opýtaných, pričom pri prijímaní dôležitých rozhodnutí sa vyjadruje alebo má pocit, že má možnosť sa vyjadriť 62,27% respondentov. Aktuálnou otázkou je tiež frekvencia overovania si pravdivosti informácií uverejnených na internete. Podľa výskumu si informácie overuje vždy iba 14,88% a často 33,06% mladých. Podrobnejšie a komplexnejšie informácie o výsledkoch celoročného výskumu sú k dispozícii u jeho organizátora.

Foto: Školy, ktoré menia svet


Odpoveďou na tieto výsledky je v nadchádzajúcom školskom roku výrazné rozšírenie projektu až na 20 škôl po celom Slovensku (6 na západnom, 6 na strednom a 8 na východnom Slovensku, z toho 7 stredných škôl, 3 spojené školy a 10 základných škôl). Okrem nástrojov profesionálneho rozvoja pre učiteľov a učiteľky spoločenskovedných predmetov je ťažiskom projektu originálna metodická príručka pre základné a stredné školy, ktorej autormi sú: Erich Mistrík (Pedagogická fakulta Univerzity Komenského), ktorý je zároveň jej garantom, Elena Gallová Kriglerová (Centrum pre výskum etnicity a kultúry), Paul Kindji (Spojená škola Novohradská), Dávid Králik (Individuálny rozvojový program učiteľov, LEAF), Filip Struhárik (Denník N) a tím Inštitútu pre aktívne občianstvo (Jana Feherpataky- Kuzmová, Arnold Kiss). Príručka ponúka kompaktný balík aktivít na vyučovanie a diskusiu, ktoré s extenzívnym využitím interaktívnych, neformálnych a zábavných metód podnecujú záujem žiakov o nasledovné témy:

Foto: Školy, ktoré menia svet


1. kritické myslenie a teória poznania,
2. občianske povedomie o fungovaní štátu a občianska angažovanosť,
3. mediálna gramotnosť,
4. tolerancia, ohľaduplnosť, empatia a rôznorodosť, a tým pozitívne prispievajú k ich všestrannému občianskemu a osobnostnému rozvoju.

„Program prepája občiansku náuku, dejepis, etiku a ďalšie príbuzné učebné predmety a po minuloročnom úspešnom pilotnom ročníku výrazne rozširuje portfólio aktivít, čím dáva pedagógom slobodu vybrať si, učiť sa nové veci a prispôsobiť aktivity kontextu v jednotlivých triedach, a zároveň prostredníctvom nich budovať, a to je z dlhodobého hľadiska nemenej dôležité, demokratickú klímu na svojej škole,“ zhrnula Jana Feherpataky-Kuzmová, riaditeľka Inštitútu pre aktívne občianstvo, ktorý je nositeľom a realizátorom projektu. Metodická
príručka bude v najbližších týždňoch voľne dostupná na stiahnutie na stránkach Inštitútu pre aktívne občianstvo.


1 Výskum bol realizovaný na ZŠ a SŠ zapojených do projektu v šk. roku 2016/2017, tzn.: Gymnázium Alberta
Einsteina, Bratislava; Gymnázium Andreja Kmeťa, Banská Štiavnica; Gymnázium Andreja Vrábla, Levice;
Základná škola, Jedľové Kostoľany (okr. Zlaté Moravce); Základná škola s materskou školou Štiavnické Bane
(okr. Banská Štiavnica). Kontrolné skupiny pochádzajú z jednotlivých gymnázií a zo Základnej školy Obyce.
Termíny zberu dát: jeseň 2016, leto 2017 (začiatok a koniec šk. roka).

Téma TASR



Používaním stránok SkolskyServis.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac