Čo musí vaše dieťa zvládať pri zápise do 1. ročníka?

Školský servis, 14. apríla 2019 8:17

Na čo všetko treba pri zápise do 1. ročníka myslieť a čo musí zvládať vaše dieťa?

Bratislava 14. apríla (SkolskyServis.sk) - Patrili ste medzi deti, ktoré sa do prvej triedy a na nové vedomosti tešili, alebo ste si ešte dlho do aktovky tajne prihadzovali autíčka či bábiky? Tak či onak, prechod zo škôlky do lavíc znamenal veľkú zmenu pre vás aj pre vašich rodičov. A odrazu ste sami v pozícii rodiča a chystáte do školy vlastné dieťa. Na Slovensku sú zápisy v plnom prúde a trvajú až do konca apríla. Čo všetko teda treba pri zápise do 1. ročníka myslieť a čo musí zvládať vaše dieťa?



Vek dieťaťa nemusí byť vždy rozhodujúci

Zápis do prvého ročníka je povinný pre všetky deti, ktoré do 31. 8. dovŕšia šesť rokov. Dostaviť sa môžu aj deti, ktoré sa narodili neskôr, ale ich školskú zrelosť by mal posúdiť psychológ v pedagogicko-psychologickej poradni. Školská zrelosť totiž vypovedá o fyzickej a duševnej pripravenosti dieťaťa pre vstup do školy. Inými slovami, školský psychológ musí posúdiť, ako sa dieťa dokáže vysporiadať s novou situáciou, keď bezstarostné hry nahradí sústavná – a hlavne organizovaná – činnosť. Nemenej dôležité je vnímať reč dieťaťa. Prípadné rečové chyby môžu byť totiž pre dieťa v škole obmedzujúce. Ak máte podozrenie, nespoliehajte sa na odporúčanie materskej školy a navštívte logopéda. Ten spoľahlivo rozozná, do akej miery je rečové obmedzenie vášho dieťaťa limitujúce a prípadne odporučí rok počkať a popracovať na lepšom prejave.

Od základov slušnosti až po úroveň grafomotoriky

Okrem toho by mal byť budúci prvák schopný sa sám obliecť, zapnúť si gombíky alebo zips, zaviazať si šnúrky a mal by vedieť používať príbor. K tomu sa viaže osobná hygiena – samostatné použitie toalety a umytie rúk. Dieťa by málo taktiež vedieť komu vykať, komu smie tykať a mať osvojené zásady slušného správania, teda vedieť pozdraviť, poprosiť a poďakovať. Samostatnou témou je úroveň motoriky. Predškolák by mal vedieť udržať rovnováhu, skákať na jednej nohe či cez švihadlo, hádzať a chytať loptu. Nemenej dôležitá je úroveň grafomotoriky, ktorá môže priamo ovplyvniť prospievanie dieťaťa v škole. Dieťa by malo mať predovšetkým osvojený správny úchop ceruzky. Výhodou je, že sa to dá pomerne jednoducho natrénovať, ak si pomôžete trojhrannými, ergonomicky tvarovanými pomôckami vyvinutými špeciálne pre predškolákov. Skvelo poslúži ceruzka EASYgraph od STABILO. Okrem trojhranného tvaru má navyše unikátne nekĺzavé plôšky, ktoré detské prstíky intuitívne navedú k správnemu úchopu. Ceruzka je pritom navrhnutá zvlášť pre pravákov a ľavákov, aby dokonale sedela obom skupinám detí.

Foto:


Ako môžete s deťmi pracovať

Samozrejme, ergonomické pomôcky nemajú zmysel bez adekvátneho nácviku. Ideálne sú vlnovky, oblúčiky, čiary. Práca so zápästím vedie postupne k jeho uvoľneniu. Zmysel pritom majú aj iné ručné práce ako navliekanie korálok či vystrihovanie. Pri týchto činnostiach môžete zároveň nenútene nacvičovať správne sedenie za stolom – nohy majú byť na zemi a ohnuté v pravom uhle. Nezabúdajte ani na tanec, spievanie i prosté rozprávanie. Tieto aktivity síce prebiehajú aj v materskej škole, skúste však deti motivovať k domácemu vystúpeniu, aby vám ukázali, čo sa v škôlke naučili. Rozprávanie rozprávok a príbehov je zasa veľmi účinná metóda rozvíjania fantázie. Skúste napríklad začať rozprávať známy alebo neznámy príbeh a pokračujte s vymýšľaním pokračovania spolu s dieťaťom. Nielenže je to skvelá zábava, ale vaše dieťa si navyše posilní predstavivosť, slovnú zásobu a strávite spolu pekný čas.



Téma TASR