MŠVVaŠ pokladá problematiku celoživotného vzdelávania za kľúčovú

TASR, 10. januára 2019 8:18

Konštatuje sa to v Správe o stave implementácie výskumu Vzdelanie a Zručnosti Online (tzv. PIAAC Online), ktorú vzala v stredu vláda na vedomie.

Bratislava 9. januára (TASR) – Z rôznych analýz získaných z medzinárodných a národných štúdií vyplýva, že slovenský vzdelávací systém nerozvíja zručnosti a kľúčové kompetencie mladých ľudí potrebných pre uplatnenie sa na dynamicky sa meniacom trhu, konštatuje sa to v Správe o stave implementácie výskumu Vzdelanie a Zručnosti Online (tzv. PIAAC Online), ktorú vzala v stredu vláda na vedomie.

Ilustračné foto Foto: BSK


"Celoživotné vzdelávanie v SR zachytáva najvyššou mierou vysokokvalifikovaných pracovníkov oproti nízko kvalifikovaným, a tento rozdiel je najväčší v rámci krajín OECD. Pričom najvážnejším problémom slovenskej ekonomiky a vzdelávania je práve ohrozenie podielu nízko kvalifikovanej práce na trhu práce v budúcnosti," uvádza sa v materiáli. Účasťou SR v projekte PIAAC rezort školstva reaguje na problém nedostatku kvalitných a relevantných dát v oblasti celoživotného vzdelávania na Slovensku, na ktoré by mala nadviazať koncepcia vzdelávacej politiky SR.

Na národnej úrovni nie sú k dispozícii dostupné dáta, ktoré by okrem aktuálneho stavu poskytovali aj porovnávanie vývoja a trendov v čase. Takéto dáta poskytuje medzinárodná štúdia OECD PIAAC, preto patrí medzi priority SR zapojiť sa do nasledujúceho cyklu tejto štúdie a dodatočne zanalyzovať dostupné dáta prvého cyklu štúdie PIAAC.

"Štúdia PIAAC poskytuje dáta, vďaka ktorým je možné reflektovať na nedostatky formálneho systému vzdelávania v oblasti kľúčových kompetencií a je možné využiť jeho výsledky v prospech kurikulárnej politiky, najmä v oblasti vzdelávania dospelých. Projektové aktivity sa budú realizovať v nadväznosti na nedostatok relevantných dát, resp. nedostatok relevantných analýz súvisiacich s celoživotným vzdelávaním na Slovensku," uviedol rezort školstva v materiáli.

Ministerstvo školstva pokladá problematiku celoživotného vzdelávania za kľúčovú z hľadiska potreby zavádzania zmien aj v nadväznosti na výsledky PIAAC. V priebehu realizácie, ale aj po ukončení projektu, ministerstvo využije výsledky projektu ako nástroje na efektívnejšie prerozdeľovanie finančných prostriedkov do celoživotného vzdelávania. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu sa domnieva, že celoživotné vzdelávanie je kľúčom k širším vedomostiam, lepším zručnostiam a väčším kompetenciám. "Takto budú dospelí ešte lepšie pripravení pre trh práce a zvýši sa ich konkurencieschopnosť, podporí sa zamestnanosť. Doteraz zverejnené údaje v rámci výskumu PIAAC nás utvrdzujú v tom, aby sme sa všetci zamysleli nad tým, že nestačí ukončiť povinné školské vzdelávanie. Je potrebné vzdelávať sa priebežne. Zároveň sa treba zamyslieť aj nad poskytovanými možnosťami celoživotného vzdelávania na Slovensku a nastaviť procesy pre jeho zlepšenie," uvádza sa v materiáli.






Téma TASR