Budúce výzvy, ktoré čakajú Slovensko, si vyžadujú reformu školstva

TASR, 22. marca 2019 9:19

Diskutujúci na konferencii poukázali na skutočnosť, že trhy práce v najbližších rokoch ovplyvnia dva významné trendy.

Bratislava 22. marca (TASR) - Zástupcovia súkromného sektora a vzdelávacej komunity sa vo štvrtok v Bratislave zišli na výročnej konferencii Združenia podnikateľov Slovenska (ZPS) s témou Zručnosti do neznámej budúcnosti. Hlavným partnerom je Slovak Business Agency a partnermi sú Združenie mladých podnikateľov Slovenska, Inštitút finančného a podnikateľského vzdelávania, Indícia, JA Slovensko, Nadácia Pontis, ŠIOV-Slovenské centrum cvičných firiem a Eduworld.sk
Na snímke prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Oravec - Ilustračné foto Foto: TASR

"Kľúčovým predpokladom k tomu, aby Slovensko výzvy, ktoré nás čakajú, zvládlo, je reforma školského systému. Keďže len nízke percento škôl kooperuje so zamestnávateľmi pri plánovaní obsahu vzdelávania, Združenie podnikateľov Slovenska s partnermi prináša konferenciu, ktorá má ambíciu pomôcť školám prispôsobiť obsah vzdelávania potrebám zajtrajška, inšpirovať ich a ukázať praktické riešenia," povedal pre TASR Ján Oravec, prezident ZPS.

Diskutujúci na konferencii poukázali na skutočnosť, že trhy práce v najbližších rokoch ovplyvnia dva významné trendy. Prvým je starnutie obyvateľstva, druhým automatizácia a robotizácia. Svetové ekonomické fórum (WEF) v správe Budúcnosť pracovných miest uvádza, že až 52 % všetkých pracovných úkonov budú do roku 2025 vykonávať stroje. V porovnaní so súčasnosťou je to takmer dvojnásobok. Zlou správou je, že v dôsledku týchto zmien do roku 2022 zanikne približne 75 miliónov pracovných miest. Na druhej strane má v nasledujúcich rokoch vzniknúť 133 miliónov nových pracovných miest. Nedávna štúdia OECD dokonca konštatuje, že z krajín OECD má Slovensko najvyššie percento pracovných miest ohrozených automatizáciou.

Podľa Oravca ZPS má ambíciu prispieť k transformácii vzdelávacieho systému a pomôcť školám zvládnuť výzvy, ktoré Slovensko čakajú.

"Ak chceme zvládnuť výzvy, ktoré nás čakajú, vzdelávacie úsilie by sa malo orientovať na rozvoj zručností, ktoré ľuďom umožnia prechádzať do nových povolaní, keď vzniknú. Úzke chápanie podnikateľského vzdelávania sa zameriava na zručnosti potrebné pre zakladanie nových firiem, zatiaľ čo širšie chápanie podpory podnikavosti znamená rozvoj takých kompetencií, akými sú tvorivosť, schopnosť vidieť príležitosti, prevziať iniciatívu, realizovať svoje nápady, prevziať zodpovednosť či riešiť problémy," konštatoval Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska.





Téma TASR