ASŠŠZS teší zvýšenie počtov miest v prvých ročníkoch stredných škôl

TASR, 11. februára 2019 10:34

Pri úprave počtu žiakov ministerstvo školstva vychádzalo najmä z čiastkových kritérií, ktoré samosprávne kraje v niektorých prípadoch nedostatočne zohľadňovali.

Bratislava 11. februára (TASR) - Asociáciu pracovníkov súkromných škôl a školských zariadení Slovenska (ASŠŠZS) teší navýšenie počtov miest v prvých ročníkoch stredných škôl. Ako uviedla prezidentka ASŠŠZS Saskia Repčíková, je rada, že výsledkom aktivít pod hlavičkou #zaprvakovnastrednej je zvýšenie počtov týchto miest aj tam, kde by školy v školskom roku 2019/2020 neotvorili ani jednu triedu, a to najmä v súkromných a cirkevných stredných školách.
V novembri 2018 samosprávne kraje prvý raz na základe kvót Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR samostatne rozhodovali o počtoch žiakov prvých tried v jednotlivých stredných školách. "Kritériá rozhodovania nie vždy zohľadnili kvalitu vzdelávania, riadili sa iba prognózovanou potrebou na trhu práce a regionálnymi stratégiami. ASŠŠZS začiatkom decembra 2018 iniciovala petíciu za transparentné a objektívne určovanie počtu žiakov prvého ročníka na stredných školách a ponechanie počtu žiakov prvých tried podľa školského roku 2018/2019," uviedla asociácia s tým, že petíciu s viac ako 3000 podpismi odovzdali na ministerstve školstva.

Asociácia spolu s partnermi z cirkevných a verejných škôl iniciovala prvé partnerské rokovanie zástupcov všetkých samosprávnych krajov. Výsledkom bola dohoda o vzniku pracovnej skupiny a následné rokovanie s ministerkou školstva, vedy, výskumu a športu Martinou Lubyovou (nominantka SNS). Podľa Repčíkovej pracovnú skupinu čaká práca "na nastavení kritérií transparentného a objektívneho rozhodovania o počtoch tak, aby sa zohľadnili záujmy tých najdôležitejších, teda žiakov a ich rodičov".

Pri úprave počtu žiakov ministerstvo školstva vychádzalo najmä z čiastkových kritérií, ktoré samosprávne kraje v niektorých prípadoch nedostatočne zohľadňovali v rámci určovania najvyššieho počtu žiakov stredných škôl, pričom došlo aj k miernemu prekročeniu rámcovej prognózy novoprijatých žiakov v jednotlivých samosprávnych krajoch. "Uplatňovanie čiastkových kritérií malo za cieľ zabezpečiť rovnosť prístupu v rámci určovania žiakov pre stredné školy v pôsobnosti rôzneho druhu zriaďovateľov. Okrem toho ministerstvo školstva zohľadňovalo aj potreby národnostného a inkluzívneho vzdelávania či potreby konkrétnych zamestnávateľov v regiónoch," uviedol pre TASR odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva. K úprave počtu žiakov došlo podľa ministerstva aj v prípade, ak sa zistilo, že samosprávny kraj nedodržal záväzné kritériá na určovanie počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl.






Najčítanejšie Školstvo

Téma TASR